04.08.2020

De stora motionsarrangemangen till regeringen: Vi tar ansvar för distansering

Tillsammans med en rad andra idrottsförbund och stora motionslopp riktar Svenska Orienteringsförbundet och O-Ringen en vädjan till regeringen. "Omformulera 50-personers-regeln" – så kan uppmaningen på DN debatt sammanfattas.

De stora svenska motionsarrangemangen inom idrotter/discipliner såsom orientering, löpning, cykling, simning, skidor och triathlon spelar en enormt viktig roll för folkhälsan. Miljontals svenskar deltar årligen i arrangemangen, och tränar regelbundet för att nå sina mål.

Under coronapandemin har arrangörer och förbund sökt nya vägar för att trots restriktionerna hålla igång den hälsofrämjande verksamheten.

På DN debatt efterlyser nu tunga företrädare för nämnda idrotter ett vettigare regelverk. Kärnan handlar om att det måste ges möjlighet att tolka ”50-personers-regeln” utifrån respektive idrottsevenemangs karaktär och upplägg, självklart med beaktande av nödvändigheten av att undvika trängsel och folkmassor. Förordningen måste omformuleras.

Läs texten HÄR!

Under onsdagen fortsätter idrottsminister Amanda Linds samtal med idrotts-Sverige. Då deltar bland andra de förbund som undertecknat det aktuella debattinlägget.