17.02.2021

Digital arrangörsträff lockade rekordpublik – "Vi är hoppfulla"

I måndags hölls en digital arrangörsträff som lockade hela 330 deltagare. "Glädjande att engagemanget är på topp. Vi ser också att vi har ett bättre läge för att få till fullvärdiga arrangemang i år än ifjol. Vi är hoppfulla", säger Tomas Stenström.

Hur kan vi arrangera tävlingar i vår? När kommer nya riktlinjer? vad innebär den nya pandemilagen?

Frågetecknen är många inför årets orienteringssäsong. Efter ett 2020 då det mesta ställdes in, och med en eventuell tredje smittovåg runt hörnet undrar landets arrangörer vad som är att vänta.

På måndagens arrangörsträff informerade Svenska Orienteringsförbundet om senaste nytt, vad som händer framöver och redogjorde också för vilket arbete som görs för att förbättra villkoren för våra arrangemang.

Det har nu gått ungefär ett år sedan pandemin slog till och gav upphov till starka restriktioner som gällde under hela 2020.

Trots pandemin genomförde svenska orienteringsföreningar flera tusen mindre lokala arrangemang under 2020, såsom veckans bana, motionsorienteringar, närtävlingar och även vissa distrikts- och nationella tävlingar. Utöver tävlingarna genomfördes också hittaut på över 50 platser och naturpasset på över 400 områden. Då har vi heller inte räknat med alla tusentals träningar som genomfördes och som även de anpassade till rådande läge.

- Det var en mäktig omställning som gjordes under fjolåret och det visar vilket engagemang och vilken solidaritet som finns inom svensk orientering. Man vill arrangera tävlingar och aktiviteter för andra och får på så sätt tillbaka genom att andra arrangerar för en själv, säger idrottschef Tomas Stenström, som fortsätter:

- Nu är vi i ett liknande läge som 2020, men det finns faktiskt ett antal viktiga skillnader. Vi har nu levt med pandemin under ett års tid och vet mer vad den innebär, vi har en pandemilag på plats och vi har även påbörjat vaccineringen. Läget är ovisst, men vi tycker att det finns bättre förutsättningar i år att få till mer fullvärdiga orienteringstävlingar, om bara pandemin tillåter.

Under måndagens träff delades lärdomar från fjolåret, coronasäkrande protokoll och riskbedömningsverktyg presenterades och diskuterades och så gavs information om det arbete som pågår för att skapa bästa möjliga förutsättningar för framtiden.

- Riksidrottsförbundet, en grupp med landets största motionslopp och SOFT jobbar på olika fronter för att hjälpa Folkhälsomyndigheten och regeringen i rätt riktning. Fokus är hela tiden att få till rättvisa riktlinjer och restriktioner utifrån smittspridningen. SOFT deltar i alla forum och träffar vi kan och vi lobbar hårt för vår sak; att uppstyrda orienteringsarrangemang, med mycket låg risk för smittspridning ska värderas som de förtjänar, säger Stenström.

Bifogat HÄR finns presentationen från mötet samt HÄR ett stödverktyg som kan användas av arrangörer för att göra en riskbedömning.

Upplevelsen av måndagens möte var att deltagarna var nöjda och önskade fler liknande möten i framtiden. SOFT siktar på att arrangera ett nytt möte om cirka en månad.