28.08.2020

Efter mötet med Folkhälsomyndigheten: ”Bra känsla – budskapet mottogs väl"

SOFT, svensk ishockey, fotboll och RF mötte idag Folkhälsomyndigheten för att prata coronarestriktioner. "Folkhälsomyndigheten håller med om att ordningslagen, dess tolkning och innebörd inte blir bra gällande motionslopp", säger SOFT:s idrottschef.

Efter regeringens förslag i förra veckan om att öppna landets arenor för sittande publik har diverse aktörer och remissinstanser tyckt till. Svensk orientering har liksom många andra så kallade deltagaridrotter – idrotter där antalet deltagare, inte publikfrågan, är det centrala – uttryckt stor frustration och besvikelse över att enbart publikfrågan fanns med.

Även Riksidrottsförbundet (RF) har återkopplat att deltagande måste tas i beaktande när restriktionerna ska lättas, och en tung remissinstans som Polismyndigheten konstaterar bland annat följande: "Att införa lättnader i förbudsförordningen för t.ex. danstillställningar inne på restauranger men inte för t.ex. motionslopp ute i en skog riskerar enligt Polismyndigheten att medföra att regleringen framstår som svårförståelig och oförutsebar." Polisen har många olika invändningar mot regeringens förslag, och det hela landar i att myndigheten "förordar att förbudsförordningen istället ändras genom en successiv höjning av det högsta antalet deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar" vilket "innebär att sammankomster och tillställningar behandlas lika och inte blir beroende av inom vilken lokal eller på vilken annan plats sammankomsten eller tillställningen äger rum.”

Torsdagen innebar deadline för inlämnande av remissvar och HÄR hittas de svar som hade begärts in.

För idrottens del fortsatte processen under fredagen med ett möte med Folkhälsomyndigheten.

Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) företrädde i mötet de deltagaridrotter som är engagerade i frågan (friidrott, simning, cykel, triathlon, längdskidor med flera).

- Syftet med mötet var för vår del att ge Folkhälsomyndigheten en bild av hur våra arrangemang fungerar, hur vi har tagit ansvar och hur vi kan ta ansvar framåt för att arrangera smittsäkra tävlingar om pandemin och/eller restriktionerna lättar. Hockeyn och fotbollen pratade utifrån sitt publikperspektiv och vi utifrån deltagarperspektivet, säger idrottschef Tomas Stenström som var SOFT:s representant på mötet.

Vad framförde de olika parterna, i stora drag?

- Hockeyn och fotbollen gick igenom hur de kan ha publik och ändå arrangera smittsäkra matcher. Vi visade flödet och förutsättningarna för motionslopp i allmänhet och orientering i synnerhet. Vi visade deltagarflödet; från hemmet, till tävlingen och tillbaka till hemmet. Vi lyfte hur ett normalt arrangemang ser ut, presenterade en riskanalys och visade hur vi har vidtagit åtgärder för att genomföra smittsäkra arrangemang. Vi betonade också hur orimligt hårt ordningslagen i dag slår mot oss deltagaridrotter; att vi inte får vara fler än 50 personer trots att våra tävlingar genomförs utomhus och på mycket stora ytor, vi pratar ju om flera mil eller många kvadratkilometer.

Något annat som du fick möjlighet att trycka på?

- Ja, jag lyfte fram deltagaridrotternas stora bidrag till folkhälsan, att vi vill ta och verkligen tar ansvar för pandemibekämpningen och att det nu är otroligt viktigt att vi får till både träffsäkra och rättvisa riktlinjer, regler som harmonierar med var övriga samhället befinner sig i pandemin. Jag var väldigt tydligt med att dagens riktlinjer är orimliga och inte fungerar som det är tänkt för motionslopp.

Vilka argument var starkast i vår framställning?

- Jag hade förberett ett visuellt material och det blir ju väldigt starkt när man visar våra områden med parkering, arena och skogen, och när man i nästa bild slår fast att vi inte får vara mer än 50 personer. Vi har fokus på deltagare och folkhälsa och vi är beredda att skära ner på saker såsom försäljning, duschar med mera för att minimera risken för smittspridning och i gengäld kunna ha fler deltagare. Vi strävar efter att sätta folk i rörelse.

Och hur mottogs vår dragning och våra argument?

- Mycket väl. Folkhälsomyndighetens representanter håller liksom övriga i mötet med om att ordningslagen, dess tolkning och innebörd inte blir bra gällande motionslopp. Alla var också överens om att risken för smittspridning är minimal i skogen och ute på långa banor.

Vad är din känsla efter dagens möte – kan det så småningom leda till någon förändring av restriktionerna även för deltagaridrotterna?

- Jag har en bra känsla efter mötet. Vi fick verkligen fram det vi ville, budskapet mottogs väl. Jag har en stark tro att Folkhälsomyndigheten förstod och kommer att göra vad de kan för att även inkludera deltagaridrotterna i kommande lättnader. Det är just ordningslagen och polisens tolkning som kortsiktigt hindrar oss, inte risken för smittspridning.