17.12.2019

Eronn ny förbundskapten för mountainbikeorienterarna

Mountainbikeorientering
Mia Eronn är ny förbundskapten för det svenska mountainbikeorienteringslandslaget: ”En väldigt spännande utmaning”, säger Eronn till Skogssport.

I höstas aviserade Peter Olsson att han inte kommer att fortsätta som förbundskapten för Sveriges bästa mountainbikeorienterare. Nu är ersättaren klar; och det blir Mia Eronn, Linköping:

- Jag behövde egentligen ingen betänketid alls när jag fick förfrågan om att bli förbundskapten; jag behövde bara stämma av med rektorn (hon arbetar som lågstadielärare) att det är okej att ta ledigt i samband med landslagets läger och tävlingar Första gången jag träffade de landslagsaktiva i min nya roll var i samband med höstsamlingen i Södertälje. Jag tycker att vi hade väldigt utvecklande möten, så jag ser väldigt positivt på fortsättningen, säger Eronn.

Vilka ser du som de stora utmaningarna i ditt nya uppdrag?

- För att utveckla mountainbikeorienteringen i stort så handlar det om att vi måste bli fler som håller på med sporten. Grenen är fortfarande relativt liten. Får vi in fler som testar på och senare även att satsa på sporten så skulle det givetvis vara väldigt bra även för landslagsverksamheten, säger Eronn som under de senaste åren ingått i mountainbikeorienteringsgruppen där hon varit ungdomsansvarig.

Läs hela texten i senaste numret av Skogssport. Du kan även läsa texten gratis via Skogssports digitala tidning.

I senaste numret av Skogssport kan du också:

- läsa om reaktionerna efter Tove Alexanderssons Bragdguld

- möta världens 2 755:e bästa orienterare

- ta dig an Skogssports foto-orienteringsutmaning. Den här gången med O-Ringen 2020-fokus.

Och du kan dessutom planera kommande årets tävlingar genom Skogssports uppskattade tävlingsprogram som bilaga.

Om du inte redan är prenumerant fixar du din prenumeration via ett mejl till prenumeration@orientering.se eller via www.skogssport.se.

Vill du köpa det senaste numret av Skogssport som lösnummer (80 kronor inklusive porto) fixar du det genom ett mejl till prenumeration@orientering.se