13.04.2021

Flera elittävlingar med juniorer i maj

I helgens coronasäkrade elitpremiär i Västervik var D/H21 enda klasserna, och med några få undantag deltar bara seniorer på sprinthelgen i Norrtälje. Men, därefter arrangeras ett antal elittävlingar där även juniorerna får ställa sig på start.

Den första elittävlingen som är öppen även för juniorer blir Elitstafetten i Ärla den 1-2 maj. Och nu är det även klart med ett antal individuella tävlingar för landets bästa juniorer.

Under Kristi himmelsfärdshelgen kommer Bjursås OK och IFK Mora att bjuda in till tre elittävlingar den 13-16 maj vilka tillsammans med de planerade junior-VM-testerna den 29-30 maj blir uttagningsgrundande för såväl junior-VM i Turkiet som Ungdoms-EM (EYOC) i Litauen.

- Jag är jätteglad och tacksam för det hårda och snabba jobb som klubbarna lägger ner för att få till dessa tävlingar under Kristi himmelsfärdshelgen. Precis som alla orienterare är såklart våra juniorer väldigt sugna på att få tävla och jämföra sig med andra och nu får de den chansen. Vi hoppas att restriktionerna kommer att lätta och att vi kan köra med fullvärdiga klasser och fri anmälan. Men om gällande restriktioner ligger kvar kommer vi ändå att få med en betydande del juniorer i respektive klass, säger juniorernas förbundskapten Kalle Dalin.

När det gäller antal deltagare på ovan nämnda tävlingar inväntar Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) Folkhälsomyndighetens och regeringens beslut om vad som ska gälla efter den 3 maj. SOFT hoppas att så många löpare som möjligt får chansen att vara med, men risken finns att en gallring måste göras för att anpassa tävlingen efter myndigheternas riktlinjer. Skulle nuvarande restriktioner ligga kvar kommer cirka 25 löpare per klass kunna starta i respektive lopp.

Elittävlingar som kommer vara öppna för juniorer är följande:

• 13/5 Långdistans, Bjursås OK
• 15/5 Medeldistans, IFK Mora
• 16/5 Långdistans, IFK Mora
• 29/5 Sprint, OK Orion
• 30/5 Långdistans, OK Orion

- Att det nu blir fem tävlingar på två helger där våra juniorer får chansen att fightas emot varandra känns jättebra! Nu har juniorerna något att se fram emot och toppa formen till och det var ju ett tag sedan, säger Kalle Dalin.

Mer fakta om respektive tävling hittas på Eventor. Där kommer också löpande information om vad som kommer att gälla utifrån de beslut som fattas av myndigheterna.