29.09.2020

Folkhälsomyndigheten ska "särskilt titta på undantag" för utomhusidrott – "Måste ske skyndsamt"

Från 15 oktober kan 500 åskådare tillåtas på idrottsarrangemang. Men något förslag om undantag för deltagare har regeringen inte formulerat. Däremot får Folkhälsomyndigheten nu i uppdrag att "särskilt titta på undantag" för exempelvis utomhusidrott.

På en presskonferens under tisdagen presenterade inrikesminister Mikael Damberg (s) och kultur- och idrottsminister Amanda Lind (mp) ett förslag gällande undantag från "50-regeln" – gränsen för publik ska höjas till 500 personer.

Undantaget ska klubbas den 8 oktober och börja gälla från den 15:e, om inget drastiskt förändras, och det gäller endast för publikområden som har anvisade sittplatser. Ett avstånd på minst en meter ska hållas mellan varje person i publiken, men två personer i sällskap kan sitta tillsammans.

- Ett steg i rätt riktning. Det är ett stort framsteg för många idrottsföreningar, där betyder denna förändring mycket. För viss elitidrott innebär det fortsatta utmaningar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet på rf.se.

Beslutet med undantag på 500 personer i publik är dock inte en lösning för de så kallade deltagaridrotterna; orientering, löpartävlingar, cykel, triathlon, segling, skidor med flera som tävlar på stora ytor, där avståndet mellan de aktiva är mycket stort och där antalet utövare är mer intressant än publiksiffran.

Ett stort antal idrottsförbund, som samlar hundratusentals motionärer, kräver liksom Riksidrottsförbundet lättnader även för deltagaridrotterna. På den här presskonferensen – till skillnad från den i augusti – gav dock Amanda Lind en tydlig signal om att regeringen nu inser att villkoren och restriktionerna måste ses över även för motionsarrangemang:

- Sedan vet vi att det finns frågor som många fortfarande kommer att vilja ha svar på, där regeringen helt enkelt behöver återkomma. Det gäller både för de här förändringarna som vi har presenterat i dag, men det gäller också för verksamheter som inte omfattas av det här. Till exempel motionslopp, idrott utomhus. Och därför kommer regeringen att ge Folkhälsomyndigheten i uppdrag att återkomma med rekommendationer på lättnader eller åtstramningar av restriktioner som en grund för regeringens framtida ställningstaganden. I det här uppdraget ingår att särskilt titta på undantag för vissa utpekade sektorer samt möjligheten att göra ytterligare undantag på sittande arrangemang. Det handlar bland annat sport- och idrottsverksamhet utomhus, loppmarknader, demonstrationer, mässor och nöjesparker, sa Lind på presskonferensen.

Ett tydligt uppdrag ges alltså till Folkhälsomyndigheten att "särskilt titta på undantag" gällande bland annat idrott utomhus. Tyvärr kommunicerades inga tidsramar för detta uppdrag, och Björn Eriksson vill se att något händer snart.

- Vi ger oss inte på den här punkten. Här måste regeringen ge möjlighet för idrotten att på ett smittsäkert sätt kunna erbjuda tävling i skog, på väg och på vatten. Det är oerhört viktigt för vår folkhälsa och måste ske skyndsamt, säger Eriksson.