04.07.2022

Göteborg får riksidrottsgymnasium

Från och med höstterminen 2023 så blir det riksidrottsgymnasium, RIG, i orientering även i Göteborg.
Åtta orter sökte för få riksintag och Svenska Orienteringsförbundet valde, förutom de tidigare orterna Eksjö, Sandviken, Hallsberg för orientering och Mora för skidorientering, att ge Göteborg RIG-status.

Svenska Orienteringsförbundet hade önskat hos Riksidrottsförbundet, RF, att öka det totala antalet platser från 90 till 102 för RIG-dimensionering 2023-2026. Den önskan gick inte igenom och då har förbundet valt att omfördela platserna enligt följande för att kunna starta RIG även i Göteborg:

• Eksjö, orientering 24 platser
  • Sandviken, orientering 24 platser
  • Hallsberg, orientering 18 platser
  • Göteborg, orientering 12 platser
  • Mora, skidorientering 12 platser

– Vi vill bygga en stark total miljö i Göteborg där vi nu kan få synergieffekter när vi kan koppla samman gymnasiala- och postgymnasiala miljöer, säger landslagschefen Håkan Carlsson och fortsätter:

– Vi kan samordna på ett bra sätt kring expertis, tester, tränare, nutrition med mera. Det var avgörande.

Carlsson berättar att åtta orter sökte att få RIG-status för den kommande dimensioneringsperioden 2023-2026.

– Vi hade åtta bra sökande och valet föll på dessa fem. Vi har nu fyra bra orter för orientering och Mora för skidorientering, säger Carlsson.

Bildtext: Elever från orienteringsgymnasiet år 1-3 2022.