28.04.2021

Grönt ljus för viss tävlingsverksamhet för barn och unga

Under onsdagen meddelade Folkhälsomyndigheten ändringar i de allmänna råden. Från och med nu får barn och unga födda 2002 eller senare delta i enstaka tävling eller match utomhus.

- Det är många inom idrotten som varit oroliga över barn- och ungdomsgruppen och jag känner stor glädje över detta beslut. Vi har haft bra och givande diskussioner med Folkhälsomyndigheten och det är bra att man lyssnat till den samlade idrottsrörelsen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet på rf.se.

- Fysisk aktivitet främjar en god hälsa. Det är viktigt att barn och unga har bra möjligheter att idrotta trots pandemin, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten på fhm.se.

Folkhälsomyndighetens definition av "enstaka match eller tävling" är följande:

• För individuella idrotter maximalt en match eller tävling omfattande en tävlingsdag per utövare och vecka och att matchen eller tävlingen genomförs lokalt eller annars med ett begränsat resande.
  • För lagidrotter maximalt en match eller en endagstävling per lag och vecka och att matchen eller tävlingen genomförs lokalt eller annars med ett begränsat resande.

Svenska Orienteringsförbundet kommer inom kort att uppdatera sina råd och riktlinjer, där fokus ligger på vad regelverket betyder för orienteringsverksamheten.

Distrikten kommer att få mer information på en digital informationsträff torsdag, det vill säga i morgon kväll.

Mer info i Folkhälsomyndighetens nyhet.