29.07.2021

Här är den svenska JVM-truppen

5-10 september avgörs junior-VM i Turkiet. Nu är den svenska truppen uttagen:- En riktigt stark trupp där några får chansen för första gången och andra börjar bli riktigt rutinerade trots att de är juniorer, säger Kalle Dalin.

Junior-VM i Turkiet skulle ha avgjorts sommaren 2020. Men med anledning av pandemin flyttades arrangemanget fram, och 5 september är det dags för den första distansen; sprinten.

Därefter väntar kval och final på medeldistans innan långdistans och slutligen stafett avrundar mästerskapet.

På junior-VM får Sverige ställa upp med sex tjejer och sex killar per distans, men ”alla springer alla distanser”.

Samuel Pihlström gör en riktad satsning mot sprintdistanserna parallellt med sin satsning på friidrott. Och det har varit så framgångsrikt att han under våren och försommaren fått springa såväl EM i orientering som lag-EM i friidrott.

- Samuel har varit väldigt tydlig med att han bara är intresserad av att springa sprinten. Att stänga ute honom för det känns helt fel eftersom jag vill uppmuntra den superseriösa satsning han gör mot sprint. För framtiden hoppas jag såklart att Internationella Orienteringsförbundet, dels utökar JVM-programmet med ytterligare en sprintdistans men också öppnar upp för möjligheten till att ta med fler löpare i truppen, säger förbundskapten Kalle Dalin.

I den svenska truppen ingår även Hanna Lundberg som även hon sprang starkt på EM i Schweiz, och dessutom slog sig in i den svenska VM-truppen.

Fem löpare i den svenska truppen har sprungit JVM-tidigare, utöver Pihlström och Lundberg är det Alva Sonesson, Tilda Östberg och Viktor Svensk.

- Vi har en riktigt stark trupp där några får chansen för första gången och några börjar bli riktigt rutinerade trots att de är juniorer. Ett JVM är en enorm möjlighet till att ta stora steg framåt i sin utveckling så jag hoppas både på en riktigt spännande tävlingsvecka men också på att när vi packar väskorna för hemresa kommer de vara fulla med nya erfarenheter och kanske lite metall, säger Kalle Dalin.

Det finns dock ett orosmoln vad gäller svenskt deltagande på junior-VM i Turkiet. Och detta med anledning av pandemins härjningar.

Utrikesdepartementet skriver på sin hemsida: ”På grund av den fortsatta osäkerhet som råder för internationellt resande avråder Utrikesdepartement från icke-nödvändiga resor till en rad länder, däribland Turkiet. Avrådan gäller för närvarande till 1 september 2021”.

Här är den svenska truppen

Alva Sonesson, Falköping

Emma Ling, IKHP