30.07.2021

Här är löparna som representerar Sverige i ungdoms-EM

20-22 augusti avgörs EYOC (ungdoms-EM) i Litauen.Nu är den svenska truppen uttagen: "Det blir premiär för samtliga löpare i landslagströjan. Klart att det kommer att bli speciellt", säger förbundskapten Kalle Dalin.

Den litauiska huvudstaden Vilnius är det som står som värd för EYOC (ungdoms-EM). Långdistans, stafett och sprint är det som väntar under tre intensiva dagar.

Förbundskapten Kalle Dalin har nu tagit ut den svenska truppen, på totalt åtta löpare:

- Det blir premiär i landslagströjan för samtliga och det kommer så klart att bli speciellt. Jag gissar att det kommer vara en hel del fjärilar i magen på många när det är dags för start. Det viktigaste av allt är att löparna känner sig trygga och att de vågar släppa loss och ”gå för det”. I truppen kommer vi tillsammans att stötta och hjälpa varandra oavsett vad som händer och alla erfarenheter som vi får kommer vara bra att ha i framtiden. Skulle vi få jubla och vinka lite med den svenska flaggan är det en stor bonus, säger Dalin.

Här är den svenska truppen:

Alma Svennerud, Karlskrona

Elsa Sonesson, Falköping