12.07.2021

Här är svenska truppen till världscupen i Idre

Andrea Svensson var starkaste dam på världscupstesterna i Idre för ett par veckor sedan. Nu tar hon plats i den svenska världscupstruppen, som i dag presenteras av förbundskapten Håkan Carlsson.

VM i Tjeckien är precis över och som vi tidigare rapporterat är samtliga damer i VM-truppen, uttagna till världscupen i Idre. Dessutom tar Andrea Svensson plats i truppen efter att varit starkast bland damerna på världscupstesterna på Idre fjäll.

På herrsidan är de fem löpare som sprang skogsdistanserna på VM, ordinarie som reserver, uttagna sedan tidigare. Isac von Krusenstjerna fick i samband med sitt VM-guld i sprint en friplats till Världscupen i Idre, Max Peter Bejmer som sprang individuell sprint på VM, tar också plats i truppen, liksom Rassmus Andersson, Simon Imark, Martin Regborn, och junioren Viktor Svensk.

- Det ska bli fantastiskt att få springa världscupen på hemmaplan. Vi kommer dit med en stark trupp med självförtroende efter VM i Tjeckien. Idre bjuder på en underbar terräng med rejält tekniska utmaningar så det kommer bli en riktig orienteringsfest för både löpare, publik och tv-tittare, säger Håkan Carlsson, förbundskapten.

Stafettlagen presenteras på lördagkvällen efter att de individuella distanserna är genomförda.

Andra omgången av världscupen går på Idre fjäll den 12-15 augusti och det handlar om medel- och långdistans samt stafett. SVT direktsänder samtliga tre tävlingar.

Hela truppen

Damer