10.06.2021

Här är Sveriges VM-trupp

Flera tidigare medaljörer och en junior får chansen i VM i Tjeckien. Här är löparna som springer för Sverige.
Det har varit intensiva dygn för förbundskapten Håkan Carlsson och hans närmsta kollegor. Helgens testtävlingar i Tjeckien har analyserats, liksom årets resultat och prestationer, som inte har varit lika många som vanligt på grund av den pågående pandemin. Allt med målet att ta fram truppen som ska representera Sverige under VM om drygt tre veckor.

Kapacitet att slåss om medaljer

Under tisdagen var listan med de 14 namnen klar att presenteras och det är till stor del en meriterad trupp som skickas till Tjeckien.
- Vi kommer att ha kapacitet för att vara med och slåss om medaljerna i alla lopp, säger Håkan Carlsson.

Liksom under EM i Schweiz i maj siktar förbundskaptenen högt: Sverige ska bli bästa landslag genom att vinna medaljligan under de sju VM-dagarna i och runt staden Doksy i norra Tjeckien.

Tufft program för löparna

Utmaningen detta VM är att det tävlas både i sprint och i skogsdistanser. Under senaste VM i Norge 2019 var det enbart i skogsdistanser.
- Det är ett tufft program så vi måste titta på totalbelastningen för varje enskild löpare. Vi vill säkra att vi har toppkvalitet på allt vi gör. Men dialogen med löparna kring detta har gått väldigt bra, säger Håkan Carlsson.

Nu väntar intensiva förberedelser. Alla 14 löpare, inklusive de tre reserverna, ska få skräddarsydda planer för att toppa formen. Uppladdningarna skiljer sig mycket åt; ett par har stannat kvar i Tjeckien för att träna i skogen, övriga åkte hem och Tove Alexandersson har åkt till Österrike på höghöjdsläger.
- Nu ska de återhämta sig och sedan blir det en sprint pre-camp i en liten by i Frankrike, som liknar det som väntar i Tjeckien, för vissa och en slags drop-in-pre-camp på plats i Tjeckien för andra. Det gäller att hitta en balans så att alla kan få så bra förberedelse som möjligt, säger Håkan Carlsson.

Sänds i SVT

VM går mellan den 3-9 juli. SVT kommer att sända samtliga tävlingar.  Här hittar du sändningstiderna.

Här är hela truppen:

Damer