Skidorienteraren Erik Blomgren byter karta i sitt kartställ

03.11.2022

Internationellt fluorförbud i vinter – Sverige följer efter senare

Skidorientering
Det internationella orienteringsförbundets styrelse har beslutat om fluorförbud för vinterns skidorienteringssäsong. På nationella tävlingar kommer ett beslut om förbud att diskuteras under våren.

Svenska Orienteringsförbundet välkomnar beslutet om fluorförbud.
- Att inte använda fluor är viktigt både av hälsoskäl och miljöskäl. Som idrott vill vi ta vårt ansvar och förbereder nu för implementering av förbudet på nationella tävlingar, ett beslut om förbud och när det kan träda ikraft kan komma att tas under våren 2023, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svenska Orienteringsförbundet.

Redan sommaren 2020 kom nya riktlinjer angående fluoranvändning. Enligt EU:s förordning 2019/1021 förbjöds användandet av vallor som innehåller ett PFOA-värde över 25 ppb (C8). Även om det inte finns verktyg för att kontrollera tillämpades förra säsongen ett tillitsbaserat system inom de europeiska skididrotterna. Vallaproducenter har sedan juli 2020 slutat att producera produkter där PFOA-värdet överstiger 25 ppb. Det internationella skidförbundet och skidskytteförbundet har skjutit upp förbudet avseende användning av all fluorvalla ännu en säsong.

Internationella Orienteringsförbundets beslut om att förbjuda fluorvalla baseras på en rekommendation från SkiO Commission.
– IOF har tagit ett viktigt steg framåt och visar hur högt vi värderar miljön genom att vara det första internationella förbundet att införa ett totalförbud mot fluorvalla, säger Lars Moholdt, ordförande i SkiO Commission.

Nytt för säsongen är också att det internationellt ska testas med ett gemensamt vallateam för alla tävlande. Första gången det genomförs är på världscupen i Norge i februari.
- Det kommer potentiellt att minska kostnaderna för landslagen, skapa mer rättvisa tävlingar och göra det lättare för landslag med färre resurser och nya nationer att ta sig in i sporten. Beslutet ligger i linje med IOF:s värderingar: hållbart, inkluderande och etisk på bästa sätt, säger Lars Moholdt.

Ett fluorförbud kan börja gälla på nationella tävlingar säsongen 23/24 och det kommer att behövas både utbildning och tydliga instruktioner för hur skidor och annan utrustning kan och ska hanteras.
- Vi ser positivt på att fluor försvinner, men vi har många ungdomar som tävlar även i längdåkning och skidskytte där det inte finns ett totalt fluorförbud ännu. Vi behöver därför förbereda instruktioner i god tid så att det blir tydligt för de aktiva och för vallarna vad det är som gäller, säger Margaretha Pepa, sammankallande i SOFT:s SkidO-grupp.