19.05.2021

Klart med fler JVM-tester för juniorer

Nu får juniorerna tre nya chanser att tävla om landslagsplatser inför höstens mästerskap. "Det känns riktigt bra att vi har lyckats få till de här tävlingarna", säger Kalle Dalin, förbundskapten för juniorlandslaget

Under 2021 kommer två mästerskap för juniorer att hållas. Det första är European Youth Orienteering Championship i Litauen 19-22 augusti och det andra är Junior-VM i Turkiet 5-10 september.

- Förhoppningen är att Sverige ska skicka en trupp med juniorer till EYOC i Litauen och en trupp till JVM i Turkiet säger Kalle Dalin, förbundskapten för juniorlandslaget.

På grund av restriktioner under Corona-pandemin har många tävlingar blivit inställda, men under Kristi himmelsfärdshelgen kunde de tre första uttagningstävlingarna till landslaget genomföras i Bjursås och Mora.

Nu är datum klara för ytterligare tre JVM-tester i Karlskrona.

- Jag är jätteglad och tacksam för att OK Orion fixat både flytten och ytterligare en tävling. Nu får alla juniorer ytterligare tre chanser att spänna bågen och tävla om landslagsplatser, säger Kalle Dalin, förbundskapten för juniorlandslaget.

Här är datumen för tävlingarna:

24 juli sprint

25 juli långdistans

26 juli medeldistans

Om det blir Sprint-SM före 2 augusti kommer det att bli det sista testet innan de båda trupperna tas ut.

Vi vet inte i dag hur Corona-restriktionerna kommer vara vid testerna. Därför uppmanar vi alla som vill springa att anmäla sig. Vi återkommer senare med OM och HUR eventuell gallring kommer att ske.