03.05.2022

Landslaget i skidorientering är spikat

Nu är det klart vilka som tar plats i landslagstrupperna i skidorientering inför kommande vinter. A-landslaget består av sex damer och fem herrar. Huvudmålet är EM som ska avgöras i Lettland, 30 januari – 4 februari 2023.

Totalt är 35 åkare uttagna i A- U- och juniorlandslag av landslagschefen Frans Wickbom, seniorernas förbundskapten Martin Hammarberg och juniorernas nya förbundskapten Emma Bergström.

– Många är på tå och vi kommer från en bra säsong så det känns kul framåt. Det EM vi har att sikta på och strax därefter världscupen i Norge. Än så länge är det bara det vi vet tyvärr. Som det ser ut nu kan det bli en väldigt kort internationell säsong, berättar Martin Hammarberg och fortsätter:

– IOF är på oss i Sverige att vi ska arrangera något i slutet av mars men det är inget klart än. Det har också varit prat om att Ski-O-Tour i Österrike och Schweiz skulle bli världscup men så verkar det inte bli vilket är synd. Det är väldigt trist att det är så lite tävlingar.

En lägerplan är lagd där juniorerna kommer vara med på de två sista lägren på snö på Idre Fjäll och i Arvidsjaur.

– I slutet av augusti har vi läger i Vålådalen sedan siktar vi på att åka till Tjeckien i slutet av september och början av oktober. Det är inte helt spikat än men planen är att åka till Nove Mesto. Blir det inte där så blir det på lämplig plats i Sverige. Tanken är att åka till ett ställe där det är lite bättre förhållanden för barmarksträning i slutet av den perioden, berättar Hammarberg.

Första snölägret blir på Idre Fjäll på sparad snö i slutet på oktober och sedan väntar läger på snö i Arvidsjaur i början av december där det troligtvis också blir tävlingar i Svenska Cupen i samband med lägret.

Två åkare som varit med länge i landslaget saknas bland de uttagna, Magdalena Olsson och Erik Blomgren.

Magdalena Olsson flaggade under VM i Finland för att det var hennes sista internationella mästerskap men det är inte omöjligt att vi får se mer av henne.

”Magda” har inte uteslutit att hon kommer åka ändå men vill inte vara med i landslaget då hon inte kan vara med på alla läger, berättar Martin Hammarberg.

Erik Blomgren har aviserat att han avslutat sin landslagskarriär.

Uttagna åkare:

A-landslaget