25.11.2020

Landslaget tar sikte mot 2021 – "Extremt taggade"

Träna, träna, träna. Så har tillvaron mestadels sett ut för våra främsta orienterare den gånga säsongen. Inför 2021 hoppas landslaget att ord som "landslagsläger" och inte minst "tävling" ska kunna adderas.

- Vi är extremt taggade. Om pandemin tillåter har vi väldigt mycket spännande att se fram emot och ladda inför, säger förbundskapten Håkan Carlsson, som nu har såväl organisation som grundplan på plats.

Efter ett 2020 som på grund av coronapandemin helt saknade internationellt landslagstävlande stundar ett högintressant men samtidigt ovisst 2021. Ett VM i Tjeckien står på programmet liksom tre världscuprundor; sprint-EM i Schweiz, häftiga fjälltävlingar i Idre samt en VC-final i Italien.

Vart pandemin tar vägen vet ingen, men det svenska landslaget har nu alla fall tydligt stakat ut sin grundplan.

- Givetvis finns en stor ovisshet inför 2021 – vad blir av enligt plan och vad måste vi anpassa oss efter – men det känns skönt att vi nu har satt vårt program, så som vi vill att det ska bli. Sedan gäller det bara att fokusera på rätt saker och att vara flexibel om och i så fall när förutsättningarna ändras, säger Håkan Carlsson, landslagschef och förbundskapten för A-landslaget.

Organisatoriskt har det hänt väldigt lite runt landslaget; landslagsledningen som funnits på plats under 2020 fortsätter i sina respektive roller vilket innebär att Carlsson jobbar tätt tillsammans med följande sextett:

Kalle Dalin, förbundskapten utvecklings- och juniorlandslag samt ansvarig för RIG och NIU.
Thierry Gueorgiou, landslagstränare orienteringsteknik
Martin Holth, medicinsk koordinator
Filip Larsen, huvudansvarig fysiologi och nutrition
Erik Mattsson, landslagskoordinator
Anneli Östberg, huvudansvarig idrottspsykologi

Tillkommer gör ett stort antal resurspersoner som bidrar i olika utsträckning men som alla är viktiga delar i det team som stöttar landslagslöparna. I dokumentet Landslaget 2021 beskrivs hela organisationen liksom landslagets grundtankar, målsättningar och kommande aktiviteter.

- Jag känner mig väldigt glad över att alla pusselbitarna är på plats och att vi kan få fortsätta med samma gäng som stod redo inför 2020, då vi tyvärr blev snuvade på mycket av det vi sett fram emot. Den organisation vi har håller högsta klass på alla positioner, en fantastisk grupp med bred kompetens och stark vilja att jobba gemensamt mot våra mål, sammanfattar Carlsson.

Siktar högt

Målsättningarna är precis som tidigare indelade i process-, prestations- och resultatmål och ambitionen är fortsatt högsta tänkbara. Om Blågult infriar resultatmålen kommer landslaget att vara bästa nation både på VM i Tjeckien och sprint-EM i Schweiz. I världscupen kommer det i så fall att bli blågula pallplaceringar på såväl herr- som damsidan, både i den totala världscupen och på enskilda deltävlingar. Slutligen siktar Sveriges juniorer mot att bli bästa nation i JVM:s lagtävling.

- Det är väldigt offensiva resultatmål. I vår dagliga verksamhet ligger dock vårt fokus enbart på process och prestation; vi ska arbeta hårt och metodiskt och varje dag för att utvecklas och vi ska komma så väl förberedda som vi bara kan till de viktiga tävlingarna. Gör vi det jobbet vet vi att vi är svårslagna den dagen vi ställer oss på start, säger Carlsson.

Landslagsgrupperna 2021 (KLICKA HÄR och HÄR för att se trupperna som redan presenterats) har under november träffats digitalt och det första planerade lägret kommer i slutet av januari. Då är tanken att samtliga blågula löpare ska träna tillsammans i Skåne.

Utmanade tjeckisk terräng

I mars är förhoppningen att man äntligen ska kunna köra ett läger i VM-landet Tjeckien. Euromeeting som skulle ha arrangerats under hösten ställdes in på grund av omfattande smittspridning, men nu är siktet inställt på mars istället. Och under påskveckan är det dags för nästa svenska läger i Tjeckien.

- Våra främsta löpare kommer precis som vanligt att vilja tillbringa mycket tid i VM-terrängen. Den tjeckiska terrängen är en stor utmaning för oss och med tanke på att vi inte kom iväg nu under hösten känns det extra angeläget att få till många bra träningar till våren.

I mars planeras det även för ett renodlat sprintläger i samband med MOC (Mediterranean Open Championship) i Italien.

- För seniorerna blir två parallella spår viktiga under våren. Vi ska ju dels ladda mot den första utmaningen som är sprint-EM i Schweiz i mitten av maj, dels mot ett kombinerat skogs- och sprint-VM i Tjeckien i början av juli.

I dokumentet Landslaget 2021 kan planen för hela den kommande säsongen studeras i detalj.

***

OBS - MISSA INTE! Redan kommande helg väntar en landslagsrelaterad samling. Lördag den 28 november är det nämligen dags för den årliga tränarträffen, som normalt hålls i samband med landslagets höstsamling. I år blir utbildningsträffen digital och mellan 9.00 och 12.30 lyssnar vi på tre högprofilerade föreläsare i form av Anneli Östberg (ansvarig för idrottspsykologi i landslaget), Simone Niggli (23-faldig världsmästare) samt HC Holmberg (professor i idrottsvetenskap samt utvecklingschef på SOK). Träffen är kostnadsfri och du kan läsa mer samt anmäla dig här.