Frida Sandberg, Tove Alexandersson och Linda Lindkvist med glada miner efter målgång och trippelseger vid världscupen i Norge.

Bild: Johan Trygg

11.05.2023

Landslagstrupper skidorientering säsongen 2023/2024

Skidorientering
Vi går mot sommar och varmare tider men samtidigt börjar förberedelserna för nästa vinter för skidorienteringslandslaget. Nu är det klart vilka som ingår i landslagstrupperna för både seniorer och juniorer. En spännande comeback i landslagstruppen gör Tove Alexandersson med sikte på vinterns VM i Österrike.

Vinterns höjdpunkt för skidorienterarna blir VM som avgörs 21-27 januari i Ramsau, Österrike.

Att Tove Alexandersson, som just nu har fullt fokus på sommarens VM i Schweiz, gör comeback i landslagstruppen i skidorientering gläder förstås förbundskapten Martin Hammarberg.

– Tove vill åka VM och vara en del av landslaget. Det känns superkul, berättar Hammarberg.

Alexandersson gjorde landslagscomeback med skidor på fötterna, efter fyra år utan satsning på skidorientering, vid världscupavslutningen i Norge i februari. Det slutade med seger i den avslutande jaktstarten.

– När hon åkte sista världscupomgången i vintras så var det ett steg på vägen mot VM, berättar Hammarberg.

Samtidigt som Alexandersson är tillbaka i truppen så saknas tre åkare.

– Lisa (Larsen), Evelina (Wickbom) och Isabel (Salén) har tackat nej till att vara med. Evelina har slutat och de andra är lite osäkra på hur det blir med satsningen, berättar Hammarberg.

– Men vi har ju ett riktigt starkt damlag ändå, konstaterar han.

Bland herrarna så har IFK Mora OK:s Linus Rapp lagt skidorna på hyllan.

– Det är lite synd att Linus slutar. Han har ju varit den lite äldre och rutinerade i laget, säger Hammarberg och fortsätter:

– Rasmus (Wickbom) hade en tyngre säsong i vintras men kan få revansch i vinter. ”Jonte” (Jonatan Ståhl) imponerade mycket i vintras. Både med högsta nivån (EM-guld på sprint), men också att han var så stabil hela vintern. De andra grabbarna har också möjlighet att utvecklas. Det ser bra ut på herrsidan också.

Landslagstrupper skidorientering säsongen 2023/2024

• Elias Nyqvist, OK Landehof
  • Otto Timby, Umeå OK
Förbundskapten: Emma Bergström

Deltagare i projektet "eliten under eliten"
  • Hanna Eriksson, IFK Mora OK
  • Erik Brandt, Domnarvets GoIF
  • Jonas Carlsson, Stora Tuna OK
  • Rasmus Eriksson, Umeå OK
  • Petter Erlandsson, Sundsvalls OK
  • Melker Nordgren, OK Kåre
  • Albin Nyqvist, OK Landehof

Bildtext toppbild. Frida Sandberg, Tove Alexandersson och Linda Lindkvist är tre av åkarna i skidorienteringslandslaget säsongen 2023/2024. Bilden från när trion tog de tre första platserna vid världscupavslutningen i Norge i vintras. Foto: Johan Trygg.