15.06.2020

Minst tre miljoner i krisstöd till landets orienteringsföreningar

I dag kom besked om vilka föreningar som får del av statens krisstöd. 94 orienteringsföreningar tilldelas drygt 3 miljoner kronor totalt. ”Mycket välkomna pengar, men det kommer att behövas mer stöd framöver”, säger Maria Krafft Helgesson.

Coronapandemin slår hårt mot Idrottssverige och i slutet av mars beslutade regeringen om ett stödpaket om 500 miljoner, pengar som ska kompensera för det ekonomiska tappet under perioden 12 mars till 30 juni.

I fredags offentliggjorde Riksidrottsförbundet (RF) fördelningen av det statliga krisstöd som betalas ut till eller via specialidrottsförbund. Svenska orienteringsförbundet (SOFT) fick då totalt 3 625 000 kronor, varav 778 000 kronor är öronmärkta för inställda Tiomila i Upplands-Bro och 1 796 000 kronor ska gå till distriktsförbunden. Summan som ska täcka hålen hos SOFT landade på 1 051 000 kronor. Läs mer HÄR.

Under måndagen kom även beskedet om pengar till föreningar som själva sökt stöd. För orienteringens del får 94 föreningar glädjebeskedet att de beviljas pengar; totalsumman här landar på 3 015 000 kronor. Sedan tillkommer de orienteringsföreningar som ingår i en flersektionsförening, men här kan SOFT i nuläget inte se om eller hur mycket stöd som går till orienteringsklubben.

HÄR har RF publicerat en artikel där de även länkar till listan med samtliga idrottsföreningar som sökt kompensationsstöd.

- Precis som i fredags kan jag konstatera att detta är mycket välkomna pengar, men att det samtidigt är viktigt att politiken nu vänder blicken framåt. Pandemin pågår fortfarande och så länge restriktionen om max 50 personer på samma tid och plats gäller, kommer idrotten att fortsätta blöda ekonomiskt. För orienteringens del tvingas O-Ringen och många andra stora arrangemang ställa in kommande månader. Det behövs mer stöd framöver, annars riskerar vi att oerhört värdefull verksamhet kommer att läggas ner, säger Maria Krafft Helgesson, SOFT:s ordförande.