Hanna Lundberg, Karolin Ohlsson och Johanna Ridefelt med glada leenden och schweiziskt berg i bakgrunden.

Bild: Tilda Andersson.

23.03.2023

Norge eller Italien väntar för landslagslöparna

Första världscupomgången för orienteringslandslaget är 27-30 april i norska Östfold. Landslagslöparna skulle redan varit på läger i Östfold, men snö i terrängen stoppade lägret. Nu blir det istället läger i Östfold i början på april för de med skogfokus, samtidigt som några av de med sprint-EM i sikte åker till Italien.

Ursprungsplanen för landslagets två vårläger var att det skulle vara möjligt att delta på båda. Nu gjorde snöläget i Östfold, när lägret skulle genomföras 17-23 mars, att programmet fick styras om.

– Vi valde att skjuta på lägret i Östfold. Visst hade det kunnat gå att ta sig runt i lite snö där men syftet med lägret var ju att specifikt förbereda sig inför världscupen där i slutet på april. Vi kör nu på våra reservdatum, berättar förbundskapten Anneli Östberg.

Det här innebär också att det bli lite flexibla datum för löparna i A-laget och utvecklingslandslaget där de flesta kommer att åka till Norge. Sara Hagström väljer dock att vara kvar nere i Italien där hon nu bor för att förbereda sig inför VM i Schweiz i sommar. Saknas gör också Emma Bjessmo som nyligen drabbats av diabetes typ 1, vilket hon berättat om på sin Instagram.

– Officiella datum för lägret i Östfold är 5-11 april. Ett gäng är där 4-9 april för att kunna komma hem till och Kolmårdskavlen. Det var ju därför ursprungsplanen var att vi skulle vara på plats tidigare. Vi vill ju att löparna också ska kunna vara med sina klubbar, säger Anneli Östberg som tillsammans med Olle Boström tar hand om löparna i Norge.

– Det är verkligen ett stabilt gäng som åker till Norge. I gänget är det förstås olika vilka erfarenheter man har från den terrängen. Några sprang VM 2019 och var där och tränade mycket inför det mästerskapet och har bra koll och vet hur man hanterar den terrängen. De lite mer nya får ju nu möjlighet att skapa sig en bild av vad som krävs, säger Anneli Östberg.

Några löpare som hade planerat att åka både till Östfold och MOC (Mediterranean Open Championship) i Italien fick göra ett val.

– Ja, nu blir det så att ett gäng som är lite mer sprintinriktade som väljer Italien. Det är till exempel August Mollén, Jonatan Gustafsson, Vilma von Krusenstierna och Felix Axelsson som åker dit, berättar Östberg och fortsätter:

– Man kan ju tänka att varför måste man åka dit redan nu när EM går i oktober. Men problematiken är ju att snart smackar säsongen på och i början på augusti är det världscup i Tjeckien där det också är sprint. Det är smart av de här löparna att få en första blick av vad som väntar. De äldre löparna i landslaget som också är sprintinriktade har ju varit mer i Italien förut och har mer erfarenhet av vad som väntar.

Sprintlägret i Italien genomförs 1-7 april. Ledare i Italien är förbundskapten Kalle Dalin i par med juniorlandslagets förbundskapten Thomas Landqvist.

Världscupen i Östfold, Norge avgörs 27-30 april

Skogs-VM avgörs i Schweiz 11-16 juli

Sprint-EM, med världscup omgång 3, avgörs i Italien 3-8 oktober

Text: Johan Trygg.

Bildtext toppbild. Hanna Lundberg, Karolin Ohlsson och Johanna Ridefelt är tre av många landslagslöpare som åker till Norge på läger i början på april. Foto: Tilda Andersson.