01.09.2020

Nu startar Stjärnkampen

Äntligen är det dags för Stjärnkampen, satsningen där klubbens ungdomar jobbar som ett lag. Deltagarna, som är mellan 13 och 16 år, ska tillsammans genomföra en mängd varierade uppdrag och på så sätt samla stjärnor.

- Den 1 september, premiärdagen för Stjärnkampen, har totalt 39 lag anslutit sig vilket är i linje med våra förhoppningar, säger projektledaren Moa Olsson.

Stjärnkampen består av 40 olika uppdrag vilka bygger på ett brett och mycket varierat utbud av övningar. Uppdragen är uppdelade i fyra olika kategorier; springa, hitta, tänka samt gott & blandat, där man hittar allt från löpskolning och orienteringsteknik till analys i Livelox och inomhusorientering. Fokus ligger på glädje, gemenskap och utveckling såväl individuellt som gemensamt i gruppen. Förhoppningen är att konceptet ska passa alla typer av orienteringsföreningar och deras träningsverksamhet.

Ofta skiljer sig föreningarna åt en del vad gäller kompetens, erfarenhet och resurser. En av Stjärnkampens ambitioner är att försöka skapa samma förutsättningar för alla, oavsett om man är hundra eller fyra ungdomar på träningarna. Tanken är att Stjärnkampen ska vara en ordentlig utmaning för de lag som vill nyttja konceptet fullt ut och genomföra alla uppdrag.

Då uppdragen täcker väldigt många områden kan Stjärnkampen också vara ett bra komplement för de föreningar som behöver hjälp och stöd med övningar inom ett specifikt område. Man kanske är jättenöjd med sina ordinarie orienteringsträningar men känner att man velat prata mer med ungdomarna kring till exempel barnens spelregler eller kost. Då kan man välja att endast genomföra specifika uppdrag. Med Stjärnkampen hoppas vi kunna tillgodose alla föreningar oavsett ambition att samla alla eller bara ett fåtal stjärnor. Huvudsaken är att de utvecklas och har roligt tillsammans!

Stjärnkampen har fem ambassadörer som representerar orienteringens fyra olika grenar. Dessa, som alla är landslagsaktiva, kommer att presentera varsitt uppdrag under säsongen. Först ut är Linn Bylars som representerar mountainbikeorientering. Linn kommer att utmana ungdomarna på att testa en annan idrott. Själv har Linn testat många olika sporter och tycker att det är superkul med variation i träningen, nämner hon i en videohälsning till ungdomarna.

Stjärnkampen-säsongen pågår under fem månader och avslutas den 31 januari 2021. Kort därefter kommer alla lagens samlade stjärnor omvandlas till en lott i ett lotteri. Högsta vinsten är ett föreningsbesök av ambassadörerna och landslagslöparna Karolin Ohlsson och Simon Imark.

Trots att kampen nu är igång går det bra att ansluta sin förening och anmäla ett lag under hela säsongen. All information finns på www.stjärnkampen.se.

Vid frågor, kontakta moa.olsson@orientering.se