09.08.2022

Ny omgång av JVM i november

Det blev ju en snöplig upplaga av JVM i Portugal i mitten på juli. Skogsdistanserna fick ställas in då den portugisiska regeringen införde förbud mot aktiviteter i skogen på grund av brandrisken. Nu får juniorerna dock en ny chans, 3-6 november.

Axel Elmblad knep guldet på sprinten vid sommarens JVM där endast sprinttävlingen avgjordes. Nu kan dock Elmblad och övriga svenska JVM-löpare se fram emot springa skogsdistanserna på JVM i början på november.

Så här skriver IOF angående beslutet att genomföra de återstående distanserna på JVM i november:
”Efter samråd med medlemsförbunden, lagledare och de lokala arrangörerna beslutade IOF-Council att ha fortsatta JWOC-tävlingar i Aguiar de Beira, Portugal 3 – 6 november.
Medlemsförbunden har visat stort intresse och de allra flesta uttryckte att de har för avsikt att delta i november.”

Sveriges förbundskapten Annika Billstam är förstås glad att det blir en ny möjlighet för juniorerna att tävla i Portugal och samla på sig nyttiga erfarenheter.

– Det är ju jättepositiva nyheter att det blir tävlingar. Det är ju en jätteansträngning som arrangörerna behöver göra. De har ju flaggat för att det blir ett ”enklare” arrangemang. De har ju använt mycket av sin budget. De hade ju storbildsskärmar och arenorna var ju redan uppbyggda, berättar Billstam och fortsätter:

– De viktiga är ju att de fått se att det finns ett intresse att komma dit från nationerna. Men jag tror ju alla kommer att behöva vrida och vända på sina budgetar för att kunna delta. Det behöver vi också göra, vi har inte fått klartecken än. Beslutet kom ju nyss. Vi får göra ett överslag och se vad det kan kosta och försöka få det att gå igenom. Det är ju en stor erfarenhet för juniorerna att vara med och det berikar verkligen. Det är också en fantastisk terräng där nere.

Hur tänker ni kring truppen?
– Det är den ursprungliga truppen som gäller. Vi kommer inte ha några nya uttagningstävlingar. De reserver som kom in i somras och fick åka med då är nu reserver igen, i utgångsläget, informerar Billstam.

Det betyder att till exempel Hanna Lundberg får en chans till att delta om hon är återställd efter sommarens skadebekymmer.

Tävlingsprogrammet i november blir enligt följande:
4/11 Medeldistans (utan kvallopp innan)
5/11 Stafett
6/11 Långdistans

Bildtext: De svenska JVM-löparna får en ny chans att kämpa om medaljer i Portugal i början på november. Bild: Mats Troeng.