14.06.2021

Nya lättnader vid tävlingar väntar 1 juli

900 idrottsutövare ser ut att bli verklighet vid orienteringstävlingar från 1 juli. Det meddelade regeringen på måndagen.

Regeringen presenterade på måndagen ett förslag till ny begränsningsförordning från 1 juli. Förslaget innebär att fler idrottsutövare ska kunna tillåtas vid orienteringstävlingar, en höjning från nuvarande 150 till 900. Det innebär också att man slopar tävlingsområdet och endast räknar deltagare på start- och målområde.
- Det här är ett mycket glädjande besked på många sätt. Att det går åt rätt håll med pandemin är såklart det viktigaste. För oss inom orienteringen är det så skönt att regeringen nu föreslår att deltagare endast ska räknas inom start- och målområdet, säger Tomas Stenström, idrottschef på Svenska orienteringsförbundet.

Arbetat hårt för lättnader

Svenska orienteringsförbundet har tillsammans med andra specialförbunden och Riksidrottsförbundet arbetar hårt för att lättnader ska införas för orienteringstävlingar.
- Det känns bra att vi till sist har fått gehör för våra önskemål, säger Tomas Stenström.

Uppdaterade riktlinjer på gång

I och med att smittspridningen Covid-19 är på väg ned, tror regeringen att deltagarbegränsningar helt kan tas bort i september.
Förslaget från regeringen skickas nu på remiss. Beslut väntas efter midsommar och ska gälla från den 1 juli.
Från SOFT:s sida kommer uppdaterade riktlinjer publiceras senast nästa vecka.

Läs mer om regeringens förslag till ny begränsningsförordning.