14.05.2020

Planen: Tiomila på Idre Fjäll i slutet av september

Sedan Tiomila i Upplands-Bro ställdes in har det pågått ett intensivt arbete för att hitta ett alternativ till hösten. Nu är planen att arrangera orienteringsklassikern på Idre Fjäll den 26-27 september.

På grund av rådande coronapandemi kunde Tiomila inte genomföras på våren som traditionen bjuder.

Nu har Tiomilaföreningen identifierat Idrefjällens OK som potentiell arrangör till hösten. Om allt går i lås kommer stortävlingen – med Ungdomskavlen, Damkavlen och Tiomilakavlen – att arrangeras på Idre Fjäll i slutet av september.

I sitt arbete med ett nytt tävlingsprogram har Svenska orienteringsförbundet landat i att helgen 26-27 september reserverats för Tiomila.

Senast den 31 juli ska Tiomilaföreningen fatta ett definitivt beslut.

- Det är många pusselbitar som ska falla på plats, men nu står det klart vilket mål vi jobbar mot. Förhoppningen är att coronasmittan klingar av, så att även restriktionerna som begränsar vårt tävlande minskar. Det är givetvis en förutsättning för att vi ska få till ett Tiomila under 2020. Vi håller tummarna! Ett arrangemang på Idre Fjäll i slutet av september skulle kunna bli riktigt häftigt, säger Tiomilaföreningens Christer Nordström.

Per Forsberg i Idrefjällens OK:

- Det kommer att bli ett unikt Tiomila på många sätt. Orörd vildmark där till och med en del sträckor kommer att bjudas på kalfjäll.

- Med bara cirka fyra månader till tävling så är Idre Fjäll det perfekta stället där vi kan erbjuda boende och mat i fasta anläggningar samt att den övriga infrastrukturen redan finns på plats.