28.02.2022

Ryska aktiva stoppas från internationella tävlingar

TEXTEN UPPDATERAD. Ryska och belarusiska aktiva får inte tävla internationellt och de båda länderna utesluts ur Internationella Orienteringsförbundet, IOF.
Tillsammans med ytterligare sex länder i Nordeuropa skickade Svenska Orienteringsförbundet under lördagen en skrivelse till Internationella Orienteringsförbundet, IOF, med anledning av kriget i Ukraina. I skrivelsen uppmanades IOF att utesluta ryska och belarusiska orienteringsförbundet som medlemmar i IOF under obestämd tid samt att inga aktiva från Ryssland eller Belarus får delta i IOF:s arrangemang under obestämd tid, inte ens under neutral flagg.

I ett extrainsatt möte under måndagen den 28 februari har nu IOF:s råd beslutat att utesluta ryska orienteringsförbundet ur IOF på obestämd tid samt inte tillåta ryska aktiva på tävlingar arrangerade av IOF.
- Det var ett väldigt tufft beslut som vi helst inte skulle ha velat fatta, men rådet var enigt. I kontexten av det som Ryssland nu gör i Ukraina och att det sker sanktioner på bred front känns det riktigt, säger Sondre Gullord, generalsekreterare för IOF.

I ett pressmeddelande säger IOF:s president Leho Haldna:
– Vi vill uttrycka vår solidaritet med det Ukrainska Orienteringsförbundet och vårt stöd till alla orienteringsidrottare i Ukraina. Rådets beslut fattas för att upprätthålla IOF:s värderingar som är kärnan i vår sport och vi tror att situationen kräver av oss att fatta dessa extraordinära beslut till stöd för fred.

Maria Krafft Helgesson, ordförande i Svenska Orienteringsförbundet, är nöjd med att man snabbt kunde gå ihop med de olika förbunden och IOF:s beslut att gå på linjen med sanktioner mot Ryssland.
- Vi ville markera som idrottsförbund och såg en styrka i att agera tillsammans. Man pratar om att politik och idrott inte hör ihop, men den här situationen kräver att vi agerar. Det här handlar om att stå upp för mänskliga rättigheter, säger hon.

Första större tävlingen som IOF anordnar är VM i skidorientering i Finland 15-19 mars. Då kommer inga ryska åkare få delta.
Hur ser du på att enskilda aktiva drabbas?
- Det är det som har gjort beslutet extra tufft att fatta. Men det ligger i sanktionernas natur att det drabbar alla, säger Sonder Gullord.

Sondre Gullord tackar förbunden i de sju länderna för deras snabba agerande om sanktioner.
- Nu vill vi försöka påverka fler internationella idrottsförbund så att de fattar liknande beslut, säger han.

Under ett möte fredagen den 4 mars beslutade IOF:s råd att sanktionerna även ska gälla mot Belarus Orienteringsförbund och belarusika aktiva.