Bild: Johan Trygg

16.11.2022

Så här ser landslagstrupperna ut 2023

Svensk Orientering kan se tillbaka på ett fantastiskt starkt 2022 med stora framgångar på VM, EM och i världscupen. Förbundskaptenerna Kalle Dalin och Anneli Östberg har haft angenäma problem när de nu tagit ut landslagstrupperna för 2023.

Inför 2023 har nu förbundskaptenerna tagit ut sju damer och nio herrar i A-landslaget och åtta damer och nio herrar i Utvecklingslandslaget. Mästerskapen som väntar 2023 är VM på skogsdistanser i Schweiz till sommaren och EM på sprintdistanser i Italien till hösten.

– Det är helt fantastiskt att vi har så många bra löpare. Det är så många att det skulle räcka till landslag i tre länder, säger Anneli Östberg, som från årsskiftet går från halv- till heltidstjänst som förbundskapten med övergripande ansvar för idrottspyskologiska frågor.

Kalle Dalin konstaterar också att den svenska eliten har nått en ny nivå.

– Vi har så otroligt många löpare som gjort topprestationer, både i A- och U-laget. Bättre än någonsin tidigare, säger Dalin.

Landslagschefen Håkan Carlsson gläds åt att förbundet har möjlighet att anställa Anneli Östberg på heltid med hjälp av projektpengar och att det därmed blir en förstärkt landslagsorganisation.

– Det är viktigt att vi får en långsiktighet i det idrottspyskologiska arbetet. Det känns extra bra, säger Carlsson.

Noterbart är att nyblivne juniorvärldsmästaren på långdistans, Noel Braun, Växjö OK, tar plats i Utvecklingslandslaget trots att han har ett år kvar som junior. Precis som i år tas inget Juniorlandslag ut. Istället har juniorer möjlighet att delta på många öppna aktiviteter i landslagets regi.

– Vi kör vidare med den modellen som fungerade mycket väl i år, säger Håkan Carlsson.

Så här ser landslagstrupperna inför säsongen 2023 ut:

A-landslaget 2023

Henrik Johannesson, Stora Tuna OK
Jens Rönnols, Järla Orientering
Viktor Svensk, Stora Tuna OK

Bildtext: Gustav Bergman, Tove Alexandersson, Lina Strand och Max Peter Bejmer jublar vid VM-guldet i sprintstafett i somras.