25.03.2022

Så jobbar kommunikationsavdelningen – nya medarbetare på plats

Svenska Orienteringsförbundet satsar stort på synlighet och kommunikation. Här är de nya medarbetarna på kommunikationsavdelningen. Under våren väntar även nyheter när det gäller förbundets tidning Skogssport.
Svenska Orienteringsförbundet har flera olika kanaler för kommunikation. I första hand finns rapportering från tävlingar och mästerskap samt information från förbundet på hemsidan och i sociala medier. Förbundet har också en prenumererad tidning, Skogssport, och nyhetsbrev skickas ut brett till alla medlemmar, men också mer riktat som exempelvis till tävlingsarrangörer.

Det är kommunikationsavdelningens ansvar att artiklar skrivs, inlägg delas och att kommunikationen når ut till rätt målgrupp.
- Vårt uppdrag är att bevaka hela rörelsen - från det som händer i föreningarna till hur det går för våra stjärnor i landslagen - i alla fyra grenar, säger Caroline Karlsson, kommunikationsansvarig på Svenska orienteringsförbundet sedan snart ett år.

Ambitionen är också att rapporteringen når utanför sfären av inbitna orienterare och letar sig in på tidningarnas sportsidor, till Sportnytt och till Radiosporten.
- Det tror vi är viktigt för att fler ska hitta till orienteringen, både som utövare men också för att det är en spännande idrott att följa för alla oss som älskar sport, säger Caroline Karlsson.

Förbundets styrelse har i den senaste budgeten pekat ut kommunikation som ett prioriterat område.
- Det känns riktigt bra att vi har fått resurser till kommunikationsavdelningen. När alla är på plats kommer vi vara fyra personer med olika bakgrund och kompetenser som arbetar med kommunikation i olika former, säger Caroline Karlsson.

Samtliga medarbetare på avdelningen har som grunduppdrag att rapportera från tävlingar och om föreningslivet.
- Alla kommer skriva nyheter och reportage både digitalt och till tidningen, så ni kommer se våra namn lite överallt, säger Caroline Karlsson.

Var och en har också specialområden att bevaka. Tilda Andersson är ansvarig för sociala medier, Malin Dunfors (projektanställd till årsskiftet) är ansvarig för kommunikation om förbundets projekt och intern kommunikation och Johan Trygg, som börjar sin anställning i slutet av april, är redaktör för tidningen Skogssport. Tilda Andersson har också ansvaret för bevakningen av skidorientering och PreO och Malin Dunfors för MTBO.

Förhoppningen är också att många föreningar får besök av någon av kommunikationsavdelningens medarbetare framöver.
- Johan bor i Kågeröd utanför Helsingborg, Tilda i Umeå, Malin i Stockholm och jag i Göteborg så vi täcker in en stor del av Sverige, säger Caroline Karlsson.

Den 28 april kommer nästa tidning i brevlådorna för alla prenumeranter. Tidningen kommer innehålla nyheter både när det gäller utseende och innehåll. Mer information om detta kommer inom de närmsta veckorna.

Mer om medarbetarna
TILDA ANDERSSON: Har en kandidatexamen inom media- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet och har studerat grafisk design. Hon har praktiserat på Svenska Orienteringsförbundet och frilansat som sociala medieredaktör. Tilda har också arbetat med marknadsföring och som säljare. På fritiden är hon engagerad i Myggans OS och Ravinen och tränar och tävlar i orientering.

MALIN DUNFORS: Har en magisterexamen i journalistik från University of British Columbia i Vancouver, Kanada. Hon har även studerat i Boston och Honolulu. Malin är nyss hemkommen efter flera år i Kanada, där hon efter studierna arbetade som skribent för Kanadas Olympiska kommitté och som digital nyhetsreporter för den kanadensiska basketligan. I Sverige har hon bland annat varit webbreporter för Svenska skidförbundet och frilansat för olika sporttidningar.

JOHAN TRYGG: Har en fritidsledarutbildning med orienteringsprofil från Mullsjö folkhögskola i botten och har arbetat som fritidspedagog och lärare. Han har varit konsulent på Västergötlands Orienteringsförbund och sportchef i IFK Mora skidklubb samt redaktör/skribent för IFK Mora Idrottsallians. Han har jobbat som sportreporter på Dala-Demokraten och Nya Lidköpings-Tidningen. Från 2012 har Johan varit redaktör för längdskidsajten www.langd.se. Först som ett hobbyprojekt men de senaste åren på heltid som sajtens chefredaktör och ansvarige utgivare. Johan är aktiv orienterare sedan barnsben.
Bildtext: Överst fr v Tilda Andersson, nedan Johan Trygg och t h Malin Dunfors.