23.03.2022

Så kan du stötta ukrainska orienterare

IOF har efter kontakt med det Ukrainska Orienteringsförbundet, beslutat om olika former av stöd till förmån för landets orienterare. En plattform för alla som vill erbjuda boende har också tagits fram.

Det Ukrainska förbundet har meddelat att man vill fortsätta att delta på internationella tävlingar och mästerskap men att förbundet är i behov av ekonomiskt stöd.

Därför har Internationella Orienteringsförbundet, IOF, beslutat att bidra med stöd genom att:

1. Samla in pengar för att göra det möjligt för ukrainska idrottsmän- och kvinnor att delta på internationella tävlingar och träningar. Både förbund och enskilda personer kan bidra via IOF:s doneringssajt (kreditkort och Paypal accepteras).*
  2. Erbjuda administrativt stöd från IOF:s huvudkontor relaterat till planering inför och deltagande i internationella tävlingar och träningar. Detta kommer att göras i nära samarbete med medlemsförbunden.
  3. Använda IOF:s plattform för volontärer för att lista säkra boenden för flyktingar. IOF:s globala utvecklingskommission kommer att agera mellanhand för flyktingar som försöker sätta sig i säkerhet.

I ett brev till alla IOF:s medlemsförbund, som skickades ut i tisdags, uppmanar IOF:s president Leho Haldna förbunden dels att försöka samla in så mycket pengar så möjligt men också att sprida informationen kring plattformen för volontärer och möjligheten att hjälpa Ukrainas landslag.

- Vi har fått frågor till förbundet om hur man kan hjälpa ukrainska orienterare med boenden. Det är jättebra att det nu går att anmäla sig som volontär via IOF:s plattform, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svenska orienteringsförbundet.

* Överföringar kan också göras direkt till IOF:s bankkonto:
Bank: Handelsbanken
BIC/SWIFT: HANDSESS