Nattorientering löpare
17.11.2022

Silva och SOFT tecknar nytt avtal på tre år

Fortsatt samarbete med spännande utvecklingsmöjligheter när Silva och Svenska Orienteringsförbundet ingår nytt treårsavtal.

Det nya avtalet innebär en utvidgning av det täta samarbetet som Silva, en premiumpartner, och SOFT haft under flera år.

– Silva har varit en stark och pålitlig partner till svensk orientering under många år, vilket vi uppskattar. Deras investeringar som partner har gjort det möjligt för oss att vidareutveckla vår verksamhet, högt som lågt, säger Fredrik Tanfara, marknads- och försäljningschef på Svenska Orienteringsförbundet.

– Jag är oerhört glad över att vårt samarbete nu fortsätter i ytterligare tre år. Det känns väldigt spännande och kul, och ger dessutom mervärde åt vår rörelse. Tack vare Silvas starka utbud av kompasser, och med den nya pannlampan, kan vi skapa attraktiva erbjudanden utifrån ett produktsortiment som vi vet att vår rörelse efterfrågar, förklarar Tanfara vidare.

Dessutom utökas samarbetet med O-Ringen.

– Vi har sedan länge haft ett nära samarbete med SILVA och vi kan med glädje meddela att detta samarbete nu fortsätter och dessutom utökas. SILVA går nämligen in som tävlingspartner under O-Ringen Åre 2023. Det känns både naturligt och extra spännande att fortsätta att utveckla vårt samarbete då Silvafamiljen och O-Ringens deltagare speglar varandra riktigt bra, atleter i världsklass till vardagsäventyrare, säger Claes Forsberg, VD för O-Ringen.

Svenska outdoor-företaget Silva lanserade världens första vätskefyllda kompass år 1933 och redan 1935 presenterade man första pannlampan; Zeiler-pannlampan. Ända sedan dess har Silva fortsatt att utveckla outdoor-produkter.

Den 22 september släppte Silva sin mäktigaste pannlampa hittills— Spectra. Pannlampans 10 000 lumen förvandlar natt till dag för att man ska kunna maxa farten oavsett sport. Det är pannlampan för actionsportare som siktar både högt och snabbt samt kräver utrustning med samma ambition.

– Den här pannlampan är ett resultat av avancerad ingenjörskonst. Vår största utmaning när vi tog fram en pannlampa med så här mycket ljus var att lyckas hålla nere temperaturen, därför tog vi fram vågformade skorstenar i kallpressat aluminium för att verkligen skapa största möjliga nedkylningsyta. Med Spectra vill vi skapa mesta möjliga ljus för de tillfällen när du behöver det, samtidigt som det ska vara ljus med hög kvalitet och riktigt bra ljusergonomi, säger Joel Engfeldt, produktutvecklare på Silva.

Spectra lanseras i två modeller: Spectra A och Spectra O. A står för action, O står för orientering. Båda modeller har samma extraordinära 10 000 lumen men kommer med olika tillbehör.