Damsegrarna på Stigtomtakavlen, OK Kåre.

Bild: Tomas Öberg

20.04.2023

Stigtomtakavlen blir historisk när damer kör nattsträckor

I år, för första gången i Stigtomtakavlens historia, kommer damerna att springa både natt och dag.

– Vi tycker att det ska bli jättekul och -spännande att ha med damerna även på natten, berättar Tomas Öberg, pressansvarig för Stigtomtakavlen och ordförande i OK Hällen.

För damerna är det start kl. 21:10 på lördagskvällen och beräknad målgång kl. 11:35 på söndagen. Herrarna i sin tur startar kl. 21:00 och det första laget beräknas vara i mål kl. 11:45. Söndagens jaktstart börjar kl. 09:40 för damerna och kl. 09:30 för herrarna respektive.

Start nattsträckorna från en tidigare Stigtomtakavle

Start nattsträcka från en tidigare Stigtomtakavle. Bild: OK Hällen.

Hur kom det sig att ni ville gå i täten för likvärdigt tävlande, just genom att införa nattsträckor?

– Tittar man tillbaka historiskt har vi alltid försökt ligga i framkant på olika sätt i arrangemanget av Stigtomtakavlen, säger Öberg.

Han berättar att man bland annat var tidigt ute med att skapa en medial produktion kring stafetten och haft live video sedan åtminstone 15 år tillbaka. I år kommer man ha flera kameror, det kommer att bli livebilder både från luften via drönare och från marken, samt GPS-live tracking för de främsta lagen.

Förra året hade man även en projektorduk, så att publiken och löparna kunde följa dramatiken under hela natten. Det var ett uppskattat inslag som återkommer i år.

– En seriös mediaproduktion, vilket är något som vi jobbat med. Nu tar vi det ytterligare en nivå, och det är helt ideellt skapat.

Bild från Stigtomtakavlens arena tidigare år
Stigtomtakavlens arena tidigare år. Bild: OK Hällen.

Detta anknyter i allra högsta grad till varför man också beslutat sig för att erbjuda likvärdigt tävlande.

– Det ska vara en attraktiv tävling och det gedigna Tiomilagenrepet. Med tanke på det jobb som gjorts inom förbundet för likvärdigt tävlande så har vi självklart följt det arbetet. När vi blev tillfrågade av förbundet, hade vi en intern dialog och kom fram till att vi gör väl som vi brukar—testar och går i bräschen för det här också, säger Öberg.

Han fortsätter:

– Vi ser verkligen fram emot att kunna erbjuda damerna just den aspekten av orienteringen eftersom den tillför en hyperintressant dimension.

När det blev bestämt att ni skulle införa nattsträckor för damerna, vilken respons fick ni?

– Vi har egentligen kanske inte fått så jättemycket direkt respons, det är inte så att klubbarna har hört av sig till oss och sagt vare sig bu eller bä, ska jag väl erkänna, men man har ändå konstaterat att vi valt att gå den här vägen.

Vad Stigtomtakavlen anbelangar är det nu ”all-in.”

– Vi gör det absolut det bästa vi kan för att erbjuda en superintressant stafett för damerna med det här konceptet också, säger Öberg.

Förutom nattsträckor har damstafetten dessutom utökats till fem sträckor istället för tre.

– Det är ytterligare en dimension som gör det att damstafetten blir mer omfattande i sig.

Efteråt kommer man att göra en ordentlig utvärdering och intervjua deltagarna om hur de upplevt tävlingen.

Om det går bra och damerna är nöjda, är det något som du ser kommer att bli en permanent del av Stigtomtakavlen?

– Absolut, vi tänker att det här är en bestående förändring och som säkert kan ta lite tid att jobba in för att det blir lite färre lag nu. Men, som sagt, i och med att det blir fler sträckor blir det inte jättestor skillnad på antalet deltagare, säger han.

– Det är lite unikt att vi tillåter att man har samma löpare inom laget, både på dam- och herrsidan, som springer både en dag- och en nattsträcka. Vi har lagt natt- och dagbanorna i olika stråk så att man inte har nytta av att man sprungit tidigare.

Det förändringen började man med på herrsidan redan förra året, förklarar han. Skälet är att man vill tillgängliggöra stafetten för så många lag som möjligt, såväl elit som bredd.

Stora Tuna herrsegrare Stigtomtakavlen 2022
Stora Tuna, herrsegrare Stigtomtakavlen 2022. Bild: Tomas Öberg.

På tal om själva stafetten, hur ser terrängen ut inför helgen?

– Det är väldigt fin terräng, tycker vi. Höjdpartierna är otroligt fina med god löpbarhet. Magisk känsla om man springer ute på de här höjderna. Mycket fina öppna mossar med vitmossa och så vidare.

– Vi kan nog utlova en riktigt intressant upplevelse, både om man sitter hemma vid datorn och är på plats. För att första gången i världshistorien få se Stigtomtakavlen med både damer och herrar på natt och dag, säger Öberg avslutningsvis.

Skogen inför Stigtomtakavlen 2023.
Skogsvy inför Stigtomtakavlen 2023. Bild: Ola Johansson.

Toppbild: Damsegrarna under Stigtomtakavlen 2022, OK Kåre.

Text: Malin Dunfors

Stigtomtakavlen – tävlingsinformation.

D17E Start, Lördag: 21:10 - Söndag: 09:40
  • Sträcka 1 (Natt, gafflad):
    Längd: 4,5; beräknad löptid: 33 min; beräknad växling/målgång: 21:43
  • Sträcka 2 (Natt, gafflad):
    Längd: 5,7; beräknad löptid: 40 min; beräknad växling/målgång: 22:23
  • Sträcka 3 (Dag, gafflad):
    Längd: 5,1; beräknad löptid: 37 min; beräknad växling/målgång: 10:17
  • Sträcka 4 (Dag, rak):
    Längd: 4; beräknad löptid: 26 min; beräknad växling/målgång: 10:43
  • Sträcka 5 (Dag, gafflad):