19.09.2022

Stipendium till von Krusenstierna och Wickbom

Isac von Krusenstierna och Rasmus Wickbom har tilldelats Riksidrottsförbudets Elitidrottsstipendium. De är två av 50 aktiva elitidrottare som tilldelas stipendiet på 50 000 kronor.

Elitidrottsstipendiet är ett samarbete mellan RF och Svenska Spel och ska möjliggöra för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet.

I år var det 373 idrottare från 56 olika specialidrottsförbund som sökte stipendiet. I år delas 50 stipendier ut à 50 000 kronor. Årets stipendiater är från 32 specialidrottsförbund och 38 olika idrotter.

Två orienterare är bland de 50 stipendiaterna. OL-landslagets Isac von Krusenstierna, OK Kåre och SkidO-landslagets Rasmus Wickbom, I19 IF.

Det här ingår i stipendiet:

• Stipendiet är på 50 000 kronor per stipendiat och delas ut en gång per termin (25 000 kronor per termin) till 50 aktiva.
  • Resursstöd från Riksidrottsförbundet i form av idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition.
  • Ett läger under tre dagar på Bosön med deltagande på Idrottsgalan.
  • Rådgivning och vägledning kring Dubbla Karriärer (DK). Idrottspsykologiskt karriärstödssamtal (karriärövergångar, karriärvägledning eller karriäravslut).
  • Ingång i vårdappen, Svensk Idrottshälsa.

Bildtext: Isac von Krusenstierna och Rasmus Wickbom har tilldelats RF:s Elitidrottsstipendium.