14.10.2021

Stjärnkampen avslutad – de vinner landslagsbesök

Säsong två av Stjärnkampen, som genererat hela 3 797 deltagartillfällen, är nu avslutad. Senare i höst kommer vinnarna av stjärnbesöket att få träffa landslagslöparna Lina Strand och Max Peter Bejmer.
Nu har andra säsongen av Stjärnkampen avslutats, där 41 deltagande ungdomslag utfört sammanlagt 390 uppdrag – vilket genererat hela 3 797 deltagartillfällen.

– Som alltid har det varit kul att följa varje lags resa under säsongen. Varje gång en förening har utfört ett uppdrag får jag bildbevis skickat till mig, vilket är kul! Det har också varit roligt att se spridningen av valet av uppdrag. Att olika föreningar har valt att genomföra olika utmaningar. Och att alla uppdrag har blivit genomförda av åtminstone någon förening, säger förbundets barn- och ungdomsutvecklare Moa Olsson.

Flest stjärnor (antal utförda uppdrag) samlade FK Friskus-Varberg ihop under den sex månader långa säsongen. Friskus-Varbergs ungdomslag ”Superstars” var ensam om att genomföra samtliga 40 uppdrag och toppar stjärnlistan efter avslutad säsong.

Stjärnbesöket, som koras genom lottning, vanns av IFK Umeå som senare i höst kommer att få ett celebert besök.

– Umeå kommer att få träffa Lina Strand och Max Peter Bejmer som har förberett en orienteringsträning för ungdomarna. Tanken är då att de lägger en bana som de sedan genomför tillsammans med ungdomarna. Sen efteråt blir det lite fika, snack och häng och kanske någon mer aktivitet som exempelvis en föreläsning eller ett styrkepass, säger Moa Olsson.

Varför vinner inte laget som toppar listan stjärnbesöket?

– Stjärnkampen fokuserar inte på resultatet på det viset utan ska mer ses som ett stöd till föreningarnas ordinarie verksamhet. Vår målsättning är inte att alla föreningar ska genomföra alla uppdrag, även om det självklart är kul om de gör det. Vi vill snarare att föreningarna ska kunna anpassa Stjärnkampens innehåll till sin egen verksamhet genom att vi erbjuder varierande övningar som kan inspirera och motivera både ungdomar och ledare i klubben. Därför blir det mer rättvist att alla deltagande lag får samma morot, oavsett hur många uppdrag de genomför, säger förbundets barn- och ungdomsutvecklare.

Till nästa höst är Stjärnkampen tillbaka igen.

– Nu tar vi en liten paus och laddar batterierna inför säsong tre som preliminärt drar igång hösten 2022. Till dess ska vi fundera ut nya uppdrag som kan vara kul och inspirerande, säger Olsson.

I premiärsäsongen av Stjärnkampen, som avslutades i januari i år, vann Svaide Roma ett stjärnbesök av fjolårets Stjärnkampenambassadörer Karolin Ohlsson och Simon Imark. På grund av pandemin har besöket skjutits upp, men nästa vecka är det äntligen dags för Gotlandsungdomarna att få träffa de båda landslagslöparna.

Svaide Roma får stjärnbesök

Samtliga pristagare i Stjärnkampen 2021