19.05.2020

Succé för hittaut – rekordmånga väljer coronasäker motion med karta

I princip alla idrottstävlingar är inställda med anledning av coronapandemin. Orienteringen däremot upplever en boom. Detta mycket tack vare de olika formerna av motionsorientering, där Svenska Orienteringsförbundets hittaut redan slagit alla rekord.

På grund av coronasmittan står stora delar av Idrottssverige stilla, men ute i skog och mark rör sig betydligt fler människor än normalt. Och många väljer att göra det med en karta i hand.

De senaste dagarna har Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning hittaut nått två milstolpar. Först passerade antalet registrerade checkpoints den magiska gränsen 1 miljon. Och strax därefter gick deltagarantalet över 43700 personer. Det innebär att hittaut – som drivs ideellt av orienteringsklubbar och är gratis för användaren – redan i mitten av maj har lockat lika många deltagare som under hela fjolåret.

- I de här tiderna har idrotten en viktigare uppgift än någonsin att fylla. Att folk isoleras och blir stillasittande är livsfarligt. Vi jobbar stenhårt på att sätta folk i rörelse, gamla som unga, och det är fantastiskt kul att så många upptäcker hittaut och våra övriga motionskoncept, säger Susanne Söderholm, förbundschef.

Efterfrågan på en utomhusaktivitet utan risk för smittspridning blev mycket stor när coronapandemin nådde Sverige, med inställda aktiviteter till följd.

Över hälften av de 56 orienteringsklubbar som arrangerar hittaut skyndade på förberedelserna och lyckades starta säsongen flera veckor tidigare än planerat. I vissa fall med enbart digital karta i appen och på hemsidan, i väntan på att papperskartan skulle bli klar i tryckeriet. I flera fall finns möjligheten att själv ladda ner och skriva ut kartan.

Svenska Orienteringsförbundets hittaut-samordnare Linnea Börjars har märkt flera tecken på den stora efterfrågan.

- Jag har bland annat blivit kontaktad av en rad orienteringsklubbar som visat intresse för att arrangera hittaut och det har hittills genererat två nya hittautorter: Tullinge och Arvika. Nu jobbar arrangörerna med att färdigställa kartorna och placera ut checkpoints med förhoppning om att kunna dra igång hittaut för deltagare inom en snar framtid, berättar Börjars.

- Det är en sån ynnest att få jobba med detta friskvårdsprojekt! Med hittaut kommer folk ut och rör på sig, utan att trotsa restriktionerna. Superviktigt för folkhälsan, för såväl det fysiska som psykiska välmåendet.

HÄR kan du läsa mer om hittaut och hitta alla arrangörer runtom i landet.

Fakta om hittaut
I tio år har hittaut lockat tusentals deltagare att ta sig ut och leta checkpoints. I dag finns hittaut på 56 orter. Hittaut drivs ideellt av orienteringsklubbar och är gratis för användaren.
Deltagaren tar med kartan på promenaden, cykelturen eller löprundan och aktiverar på så vis både kroppen och hjärnan - samtidigt som hen även kan upptäcka några nya platser. Vid varje checkpoint finns en kod som deltagaren kan registrera på sitt konto, med chans att vinna fina priser.
Alla kan delta utifrån sina förutsättningar, dygnet runt under säsongen som vanligtvis sträcker sig från maj till oktober. Hittaut finns även som friskvårdsprojekt för företag och skolor.