26.02.2022

Svenska orienteringsförbundet stöttar ukrainska orienteringsförbundet

En enig styrelse har beslutat att stötta flera länders skrivelse till IOF - "en styrka i att agera tillsammans".
Vi följer det allvarliga läget i Ukraina och känner solidaritet med ukrainska orienterare och det ukrainska folket.

Vi stöttar Riksidrottsförbundets beslut om att visa solidaritet med Ukraina och landets idrottsorganisationer genom att inte genomföra eller förlägga tävlingar i Ryssland. I närtid finns inga planerade orienteringsarrangemang i Ryssland.

Vi har fått en uppmaning från det ukrainska orienteringsförbundet om stöttning.

Tillsammans med ett antal länder i Nordeuropa kommer vi skicka in en skrivelse till Internationella orienteringsförbundet med följande uppmaningar:
Ryska och belarusiska orienteringsförbunden utesluts som medlemmar i IOF under obestämd tid samt att inga aktiva från Ryssland eller Belarus får delta i IOF:s arrangemang under obestämd tid, inte ens under neutral flagg.

I en sådan allvarlig situation som Ukraina och hela världen befinner sig i ser vi en styrka i att agera tillsammans.

Svenska orienteringsförbundets styrelse
Bild: Iben Valery
Bilden är på en ukrainsk löpare som deltog i en sprinttävling i Silkeborg i Danmark i december.