18.08.2021

Sverige åker på JVM – förändring i truppen

Pandemin kunde ännu en gång ha satt stopp för den svenska JVM-truppen, men nu säger SOFT:s styrelse ja till resan till Turkiet. En förändring i truppen kan också presenteras.
Junior-VM i Turkiet skulle ha avgjorts sommaren 2020. Men med anledning av pandemin flyttades arrangemanget fram till 2021. Orosmoln har funnits vad gäller svenskt deltagande även i år på grund av covid-19. Anledningen är att UD fram till den 1 september avråder från ”icke nödvändiga resor” till bland annat Turkiet. Den svenska truppen ska vara på plats från den 30 augusti.

Styrelsen säger ja

Under förra veckan var frågan uppe i Svenska orienteringsförbundets styrelse, som nu har fattat ett enhälligt beslut om att ge grönt ljus till resan.
- Arrangörerna har vidtagit en mängd åtgärder för att coronasäkra tävlingarna och jag känner mig väldigt trygg med det. Vår landslagsläkare har även tittat på upplägget och står bakom vårt beslut, säger Maria Krafft Helgesson, ordförande SOFT.
Samtliga i truppen rekommenderas att göra vad de kan för att hinna vaccinera sig.
- Jag är jätteglad för att vi får åka, speciellt roligt är det för dem som är 20 år och missade JVM förra året när det ställdes in, säger Kalle Dalin, förbundskapten.

Förändring i truppen

När Kalle Dalin presenterade JVM-truppen tidigare i somras fanns Samuel Pihlström med. Samuel, som gör en riktad satsning mot sprintdistanserna parallellt med sin satsning på friidrott, skulle enbart springa sprintdistansen på JVM. Nu meddelar han att han avstår sin plats på JVM.
- Terrängen på sprinten på JVM är väldigt speciell med mycket trappor och väldigt kuperat. I och med att jag även tävlingar i friidrott är jag just nu inte tränad för den typen av terräng. Då tyckte jag att det inte kändes rätt att stå på startlinjen och känna att jag inte gjort allt för att prestera på topp, säger Samuel Pihlström.
Han berättar att det var ett väldigt svårt beslut att fatta.
- Det är första gången jag har känt att det inte har gått ihop med båda mina satsningar, säger Samuel Pihlström.
Härnäst väntar friidrotts-SM i Borås sista helgen i augusti och därefter sprint-SM i Norrtälje i oktober.
- Inför nästa år är det först och främst världscupen i Borås som jag har fokus på. Sedan får vi se om jag presterar tillräckligt bra där för att bli uttagen till VM, säger Samuel Pihlström.
Leo Johansson, OK Kolmården, tar i stället plats i truppen och Valter Pettersson blir reserv.
- Leo Johansson har en bronspeng från sprinten på JEC 2019 och nu får han chansen på JVM, vilket är väldigt kul, säger Kalle Dalin.

Här är den svenska truppen

Alva Sonesson, Falköping
Emma Ling, IKHP