Utsikt mot havet från Ögeltjärnsberget, Örnsköldsvik

Bild: Örnsköldsviks kommun

29.12.2022

Sverige söker VM, JVM och världscup

Svensk Orientering söker flera internationella arrangemang i orienteringslöpning kommande år: JVM till Karlskrona 2026 och VM till Örnsköldsvik 2027. Dessutom ansöks om en till två världscupomgångar 2025-2026.

– Superroligt! Det är dags för internationella mästerskap i orienteringslöpning i Sverige igen. Det har gått lång tid sedan JVM i Göteborg 2008 och VM i Strömstad 2016, säger Fredrik Ahnlén, ansvarig för ansökningsarbetet på Svenska Orienteringsförbundet.

Strategin för Svenska Orienteringsförbundet är att arrangera minst ett internationellt evenemang årligen i någon av de fyra grenarna: orienteringslöpning, mountainbikeorientering, skidorientering och precisionsorientering, samt att arrangera VM i någon av grenarna var femte år.

Det ligger många och stora värden för Svensk Orientering att arrangera internationella tävlingar så som bland annat ökad synlighet i media och ökad attraktionskraft för partners och inte minst för att de landslagsaktiva får möjligheten att slåss om medaljer och framgångar på hemmaplan.

När det gäller ansökan till skogs-VM 2027 så har Svenska Orienteringsförbundet under hösten jobbat med två kandidater: Idre och Örnsköldsvik.

– Vi hade verkligen två starka kandidater med varsitt koncept med olika styrkor, där vårt val slutligen föll på Örnsköldsvik och där Idre istället står kvar som en kandidat för en ny deltävling i världscupen 2025 eller 2026, säger Fredrik Ahnlén.

– Som en del av VM-paketet mot 2027 ingår i ansökan en önskan om att ordna en eller två världscupomgångar under 2025-2026, som en förberedelse både för löparna, förbundet och arrangörerna. Upplägget och slutliga tävlingsorter för detta planeras i dialog med Internationella Orienteringsförbundet, IOF, där Idres färdiga VM-koncept såklart ligger bra till, tillsammans med en omgång i relevant terräng längs norrlandskusten, fortsätter Ahnlén.

Terrängen i Örnsköldsvik och Höga Kusten är välkänd och på många sätt unik där världsarvets natur både bjuder på fysiska utmaningar och höga tekniska utmaningar. I Örnsköldsvik och från arrangörsklubbarna OK Nolaskogsarna och Skogslöparna ser man fram emot att kunna ta emot världens bästa orienterare.

– Jätteroligt att vi är Sveriges kandidat till att arrangera VM. Jag vet att om vi får chansen kommer vi att göra samma succé som när vi hade J18-VM i ishockey och O-Ringen. Örnsköldsvik och Höga Kusten är något vi är stolta över och vill visa upp för världen, säger Örnsköldsviks kommundirektör Magnus Haglund.

Till 2026 så söker Sverige Junior-VM till Blekinge med Karlskrona som centralort. Ett mästerskap med både skogsdistanser och sprint på programmet. Det är rutinerade arrangörsklubben OK Orion som står som huvudarrangör. Klubben som genom åren haft en mängd löpare med stora framgångar på internationella mästerskap.

– Arrangemanget betyder väldigt mycket för Karlskrona som värdstad för stora evenemang och vi får även möjlighet att visa upp vårt vackra och unika världsarv för världen säger Per Gjörloff, förvaltningschef kultur & fritid i Karlskrona kommun.

– Det har varit en omfattande process med ansökningsarbetet för både VM och JVM och vi söker nu med två starka koncept som bör ha en god chans. Både för att det är starka arrangörsföreningar och destinationer, bra koncept för evenemangen och gemensamma visioner hos alla parter. Det ligger även i IOF:s intresse att återkommande hålla internationella mästerskap i de nordiska länderna och dialogen med IOF har hittills varit mycket god, säger Fredrik Ahnlén.

Fotnot 1: Samtliga terrängområden som ingår i ansökningarna är tills vidare avlysta, även om ingen officiell avlysningskarta presenteras ännu. Det är därför av största vikt att alla som tänkt träna i eller nära dessa orter först för en dialog med berörd arrangörsförening om tillstånd.

Fotnot 2: Vi får chansen att bekanta oss med dessa båda orter redan under 2023 då Ungdoms-SM arrangeras i Karlskrona och SM långdistans arrangeras i Örnsköldsvik.

Bildtext: Sverige söker VM till Örnsköldsvik och Höga Kusten 2027. Bild: Örnsköldsviks kommun.