Linus Karlsson Mood under premiären av Svenska Cupen i MTBO i Sala 2022.

Bild: Anders Galin

30.03.2023

Trafikverket föreslår slopade avgifter: Välkommet besked för MTBO

Mountainbikeorientering
I en rapport som Trafikverket nyligen överlämnade till regeringen förslår man att ideella föreningar inte ska behöva stå för kostnaderna för omskyltning av statliga vägar vid arrangemang av motions- och tävlingslopp.

Utredning av regelverk

Enligt Trafikverket bedrivs årligen cirka 1 000 arrangemang på allmänna statliga vägar, vilket inkluderar tävlingar för såväl motionärer och elit som barn och ungdom.

Strax före valet 2022 gav den dåvarande regeringen Trafikverket i uppdrag att se över hur regelverk och arbetssätt kan göras om för, ”underlätta och förenkla för föreningslivets verksamhet som bedrivs på, eller påverkar, statlig trafikinfrastruktur.”

Nya regler i januari

Dock införde Trafikverket den 1 januari nya regler som innebar att arrangören skulle stå för alla kostnader relaterade till åtgärder på vägarna, inklusive skyltning och avstängning.

Det nya regelverket kritiserades av Riksidrottsförbundet tillsammans med Orienteringsförbundet, Cykelförbundet, Triathlonförbundet, Friidrottsförbundet, Bilsportförbundet och Motorsportförbundet eftersom kostnaderna var så pass stora att föreningar skulle tvingas ställa in idrottstävlingar.

Slopade avgifter under 2023

Men i den rapport som Trafikverket överlämnade till infrastrukturminister Andreas Carlson den 23 mars föreslår man nu att ideella föreningar ska slippa betala för uppsättning och nedtagning av vägmärken under 2023 samt att regeringen i höst beslutar hur idrottsaktiviteter på statliga vägar ska bekostas från och med nästa år, och framöver.

Ett alternativ är att ideella organisationer ska slippa kostnaderna även i fortsättningen, skriver Trafikverket.

– Det låter jättebra och är ett välkommet besked, även om vi kanske inte drabbats lika mycket som arrangörer av till exempel tävlingar i landsvägscykling. Vi har oftast enbart någon enstaka vägövergång på våra tävlingar som behöver skyltning men det blir iallafall en extra kostnad som våra arrangörer inte har utrymme för i sina små budgetar, säger Peter Bergström, som ansvarar för arrangemangs- och marknadsföringsfrågor, MTBO.

– Vi hoppas att det även kommer ett beslut om att det fortsatt blir avgiftsfritt för ideella föreningar även efter 2023.

Pressmeddelanden:

Trafikverket |
Förslag som underlättar för arrangemang på allmän statlig väg

Riksidrottsförbundet | Riksidrottsförbundet välkomnar Trafikverkets förslag till regeringen

Bildtext: Linus Karlsson Mood, IFK Mora OK, under premiären av Svenska Cupen i MTBO 2022 i Sala.