25.01.2023

Truppen till EM i skidorientering är uttagen

Skidorientering
På tisdag inleds EM i skidorientering i Madona i Lettland. Sverige skickar en trupp med siktet inställt på medaljer.

Sveriges trupp till skidorienterings-EM består av sex damer och sex herrar. Förbundskaptenen Martin Hammarberg har höga förväntningar på medaljer under mästerskapet, inte minst på damsidan där flera åkare visat mycket god form under de internationella tävlingarna i vinter.

Linda Lindkvist är ett stort medaljhopp inför mästerskapet. Hon har haft en fantastisk säsong hittills, i Österrike vann hon tre världscupstävlingar i rad och i helgen tog hon hem två segrar under Svenska cupen i Leksand.

– Det känns som att Linda har ett bra självförtroende och är på en bra plats i det hon gör, hon tycker det är väldigt roligt att åka skidorientering. Hon fokuserar mycket på bra prestationer och gör hon det brukar det bli bra resultat, säger Hammarberg.

Linda Lindkvist intervjuas efter VM-guld 2022Bildtext: Linda Lindkvist under VM 2022. Foto: Caroline Karlsson.

Truppen på damsidan består, utöver etablerade medaljhopp, av några yngre åkare som visat fina resultat i vinter. Elin Schagerström tog bland annat en tredjeplats under världscupen i Österrike och Anna Aasa, som är förstaårssenior, ersätter Isabell Salén som står över och siktar in sig på världscupen i Norge veckan efter EM.

Sveriges starkaste namn på herrsidan, Linus Rapp och Rasmus Wickbom, är tillbaka i laget efter att ha stått över världscupen i Österrike. Under helgen som var visade Linus att formen ser bra ut inför EM då han vann samtligt lopp i Svenska cupen.

– Linus har varit på hemmaplan och tränat på bra, vi hoppas att han kan få till några riktigt bra lopp under EM. Presterar han som han gjorde i Svenska cupen kan det räcka långt även internationellt, säger Hammarberg.

– Jag tror även Jonatan Ståhl kan åka riktigt bra under EM, han åkte bra under världscupen och lågland som det är i Lettland passar honom ännu bättre, fortsätter Hammarberg.

Jonathan Ståhl åker upp för en backe under VM 2022

Bildtext: Jonathan Ståhl under VM 2022. Foto: Caroline Karlsson.

Den svenska truppen har inget uttalat prestationsmål men förbundskaptenens förhoppningar på truppen är höga:

– Jag tycker att vi ska vinna damernas stafett med tanke på hur starka damer vi har. På damsidan borde vi även kunna ta en medalj per distans och helst ett guld. På herrsidan hoppas jag på medalj på herrstafetten och en medalj under mästerskapet, säger Hammarberg.

Damer:
Linda Lindkvist