Till vänster Owe Andersson och Karin Bödecs. Till höger tre preo-kontroller.
27.12.2022

Två nya förbundskaptener för PreO-landslaget

Precisionsorientering
Inför orienteringssäsongen 2023 har PreO-landslaget två nya förbundskaptener. Det är duon Owe Andersson, OK Löftan och Karin Bödecs, Vingåkers OK, som tar över efter mångårige förbundskaptenen Owe Fredholm.

När Owe Fredholm valde att avsluta sitt uppdrag som förbundskapten efter många och förtjänstfulla år på posten, så har Svenska Orienteringsförbundet under hösten sökt efter hans efterträdare, det blev två.

Owe Andersson, OK Löftan och Karin Bödecs, Vingåkers OK, har båda lång bakgrund inom orientering och har båda också tävlat framgångsrikt inom precisionsorientering. Nu ska de tillsammans lotsa det starka svenska PreO-landslaget till nya framgångar.

Vi tog ett snack med duon för att höra deras tankar om deras nya uppdrag.

– Jag fick frågan och jag vill ju hjälpa till och stötta PreO-sporten och ser det som ett spännande uppdrag, säger Karin Bödecs.

Hur ser din egen bakgrund inom PreO ut?
– Jag kom ju i kontakt med PreO via vår världsmästare i klubben, Stig Gerdtman. Det började med att jag och min man följde med på lite småtävlingar. Runt 2017 började vi tävla ordentligt, berättar Karin som tog SM-silver i stafett 2019.

– Vi ska väl försöka forma det här som vi vill ha det. Nu är vi två och det känns bra. Jag tror inte jag hade hoppat på det om jag varit själv, fortsätter Karin.

– Jag ser fram emot det här med tillförsikt, det ska bli spännande, säger Owe Andersson.

– Jag är ju uppvuxen med orientering och har sprungit mycket genom åren. De senaste åtta åren har jag sysslat med precisionsorientering efter en fotskada. Det gick bra direkt och jag vann A-cupen ett av de första åren jag tävlande. Har man hållit på att orientera länge och gillar kartor och har ett genuint orienteringsintresse så vill man vara kvar i sporten, berättar Owe.

Vad ser du för utmaningar inom PreO?
– Vi behöver synliggöra oss mer för att utvecklas. Sverige är ju bra men det blir allt hårdare konkurrens. Man kan säkert träna mycket mer på PreO än vad som görs idag

Kommande säsong väntar bland annat ett VM i Tjeckien ditt Karin och Owe för den angenäma uppgiften att ta ut den svenska truppen.

Svenska Orienteringsförbundets landslagschef Håkan Carlsson är förstås nöjd över rekryteringen av Owe Andersson och Karin Bödecs.

– Jag är glad att vi fått så engagerade människor för den här uppgiften. Det ska bli kul att följa deras arbete, säger Håkan Carlsson.

Förutom uppdraget som förbundskaptener, som sker arvoderat i samband med landslagsaktiviteter, så kommer de även att ingå i den nystartade PreO-gruppen som kommer jobba med generell utveckling av idrotten precisionsorientering.

Bildtext: Owe Andersson och Karin Bödecs är nya förbundskaptener för PreO-landslaget.

Text: Johan Trygg.