19.02.2021

Ungdoms-SM i skidorientering ställs in

Skidorientering
Ungdoms-SM i skidorientering ställs in i enlighet med de riktlinjer som finns för att förhindra spridning av coronasmittan.

USM skulle ha arrangerats i Alfta 13-14 mars, men nu står det klart att tävlingarna ställs in på grund av coronapandemin.

- Väldigt tråkigt att vi behöver ställa in ytterligare en tävling och extra trist då det nu handlar om en tävling för ungdomar. Vi har haft en god dialog med arrangören och vi är överens om att vi skulle kunna få till tävlingar utan betydande risk för smittspridning, men arrangemanget skulle samtidigt stå i strid med de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten presenterat, säger Tomas Stenström, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet.

I nuläget finns möjligheter att göra undantag för enstaka tävlingar för ungdomar födda 2005 eller senare, men de tävlande får i sådana undantagsfall enbart komma från närregionen.

Under rubriken "Vad innebär enstaka matcher och tävlingar för barn och unga födda 2005 och senare?" skriver Folkhälsomyndigheten följande:

"Ett typexempel på enstaka match eller tävling kan vara att två spelare eller lag inom samma region möts i en match, eller att en tävling i en individuell idrott hålls med enbart lokala deltagare."

Då ett Ungdoms-SM är en tävling som lockar deltagare från stora delar av Sverige drar Svenska Orienteringsförbundet slutsatsen att ett USM inte kan arrangeras i nuläget.

- Vi har inför detta beslut stämt av med Riksidrottsförbundet samt ett antal andra förbund som landar i samma slutsats. Ett USM är inte ett undantag som i rådande läge är godkänt enligt Folkhälsomyndigheten.

Att det i höstas anordnades såväl SM som USM i orientering förklaras av att läget då såg annorlunda ut.

- Då var det mildare restriktioner som gällde, vilket gjorde att vi då kunde arrangera två coronasäkrade USM-distanser och fyra SM-distanser. Regelverket har precis som smittoläget ändrats ett flertal gånger sedan pandemin gjorde entré och vi har liksom samhället i övrigt att rätta oss efter de förordningar, riktlinjer och rekommendationer som gäller, säger Tomas Stenström.

Någon medlem har hört av sig och påtalat att det anordnas USM-tävlingar i andra idrotter. Det är dock inget som Svenska Orienteringsförbundet kan ta ansvar för.

- Om något annat förbund i nuläget anordnar tävlingar motsvarande ett USM får det stå för dem. Vi följer myndigheternas riktlinjer.