23.01.2023

Vad vet du om ätstörningar? Ladda ner ny informationsskrift här

Ätstörningar är upp till tio gånger mer vanliga inom idrotten än vad de är i samhället i stort. Nu har Svenska Orienteringsförbundet sammanställt en broschyr med info och råd. "En skrift som alla borde läsa", säger förbundschef Susanne Maarup.

Ätstörningar av olika slag är ett stort problem i idrotten i allmänhet, och i vissa idrotter är risken högre än i andra. Det gäller framför allt uthållighetsidrotter, exempelvis orientering, estetiska- och bedömningsidrotter samt idrotter där vikten har stor betydelse för prestationen.

Kunskapen om ätstörningar är i dag god, men det är viktigt att rekommendationer ständigt ses över och - inte minst - att konkreta råd verkligen når hela vägen ut till klubbar, ledare, aktiva och anhöriga.

Med stöd av Riksidrottsförbundet genomför Svenska Orienteringsförbundet ett större projekt kring ätstörningar där modern forskning sammanställs och sprids på flera olika vis.

Ett led i informationskampanjen är den broschyr som nu tagits fram och som finns att ladda ner längst ner i den här artikeln.

- Det här är ett oerhört angeläget ämne som jag hoppas att alla - aktiva, ledare och föräldrar - sätter sig in i. Att skaffa den grundläggande kunskapen om ätstörningar och hur de kan förebyggas är ett första steg. Sedan är det också väldigt viktigt att vi pratar om det här, säger Susanne Maarup, Svenska Orienteringsförbundets chef.

Broschyren kommer framöver att spridas i samband med olika utbildningar.

- I landslaget jobbar vi med det här på flera olika sätt och all kunskap ska givetvis in i Svenska Orienteringsförbundets utvecklingsplan. Närmast kommer vi nu i februari att ha en utbildning för våra tränare på orienteringsgymnasierna, berättar landslagschefen Håkan Carlsson.

Informationsbroschyren - klicka på länken här nedan - är framtagen av Klara Edlund, legitimerad psykolog och psykoterapeut, i samarbete med landslagsläkare Mia Jodal, idrottspsykolog Cecilia Åkesdotter samt landslagschef Håkan Carlsson.

ÄTSTÖRNINGAR - tidiga tecken, förebyggande arbete och handlingsplan