08.12.2021

"Viktiga pengar för att återhämta oss efter pandemin"

Sex miljoner kronor. Det är orienteringens utfall i de kompensations- och återstartsstöd som presenterats av Riksidrottsförbundet."Viktiga pengar i vårt arbete med att återhämta oss efter pandemin", säger SOFT:s förbundschef Susanne Maarup.

I veckan presenterade Riksidrottsförbundet fördelningen av de närmare 800 miljoner kronor för de verksamheter som påverkats under pandemin.
– Det statliga stödet gör skillnad men vi är djupt oroade över de utmaningar både vi och samhället står inför. Ska idrottsrörelsen kunna laga revorna och göra mer behöver vi långsiktigt stöd för 2023 och 2024 och inte bara det utlovade extra stödet på 400 miljoner kronor för 2022. Många ungdomar mår sämre, rör sig mindre och upplever inte att de är trygga. Idrottsföreningen är både en plats för idrott och aktivitet men också gemenskap och en social tillhörighet där ungdomar mår bättre, Vi måste skapa förutsättningar för idrottsföreningarna att fortsätta göra skillnad, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet i ett pressmeddelande.
Svenska Orienteringsförbundet får ett kompensationsstöd på 2,3 miljoner kronor. Dessutom går 680 000 kronor till distriktsförbunden:
- Vi har fått nästan hälften av de pengar som vi sökt, och det är liknande för samtliga specialidrottsförbund så det är vi nöjda med, säger Svenska Orienteringsförbundets förbundschef Susanne Maarup.
Dessutom kommer SOFT tilldelas ett återstartsstöd på 3,7 miljoner kronor. Detta kommer att fördelas utifrån den återstartsplan som redan finns presenterad. Läs mer här
Utöver dessa pengar har Riksidrottsförbundet även aviserat riktade satsningar mot para-idrott samt elit och landslag. I orienteringens fall kommer det ekonomiska utfallet bli 590 000 kronor respektive 600 000 kronor.