23.12.2021

Vill du leda vårt framgångsrika inkluderingsprojekt?

Att orientering kan locka nya målgrupper och att många tycker orientering är roligt har vi fått bekräftat under inkluderingsprojektets första år. Nu söker vi en engagerad projektledare för att leda projektet vidare! Är du vår nya projektledare?

Om projektet

Under 2021 har fokus i projektet legat på att genomföra prova-på-aktivteter och testa olika koncept. Allt för att förstå om och hur vi kan göra orientering roligt för nya målgrupper. Totalt har 17 prova-på-aktiviteter genomförts under året. Dessa har varit mycket lyckade med minst 30 deltagare per träff. Deltagarna har varit nyfikna och de flersta har verkligen tyckt att orienteirng är roligt.

Vår nuvarande projektledare har fått en annan roll inom förbundet och nu söker vi alltså en ny engagerad projektledare som under 2022 kan ta tillvara på de lärdomar och insikter vi har fått under projektets första år och vidareutveckla konceptet.

Under 2022 kommer projektet fokusera på 5–10 föreningar som vill skapa inkluderande aktiviteter för att nå fler. Målsättningen är att tillsammans med involverade föreningar nå ut till nya målgrupper, visa upp orientering som idrott och motionsform och inspirera till fortsatt engagemang där dessa potentiella nya orienterare blir så inkluderade som möjligt i föreningsmiljön.

Projektledarens roll är att inspirera, vägleda och stötta föreningarna utifrån behov. Även om projektledarrollen främst kommer att handla om en coachande roll kommer det också innebära deltagande och stöd på plats vid ett antal aktivitetstillfällen.

Parallellt med att bistå våra föreningar ser vi att projektledaren kommer ansvara för inspiration och erfarenhetsutbyte, ta fram nödvändig information, utbildningar och marknadsföringsmaterial. Rollen kan också innebära att ta ansvar för att översätta material och se över vilken information som bör finnas i digital och tryckt form.

Den vi söker

Vi tror att du som söker har ett orienteringsintresse och att du brinner för ökad inkludering inom idrotten. Du är bra på att skapa goda relationer och får saker gjorda. Som person trivs du med att jobba med människor, du är nyfiken och intresserad av att förstå och tillgodose personers olika behov. Du gillar att samarbeta med andra men är också bekväm med att ta ägarskap och självständigt leda arbetet framåt.

Det är ett krav att ha kännedom om orientering. Det är meriterande med erfarenhet från alla former av inkluderingsarbete.

Du kommer att ingå i en idrottsenhet med ett tiotal medarbetare, som bland annat jobbar med föreningsutveckling, utbildning, tävling, barn- och ungdomsfrågor och bredd och motion. Nuvarande projektledare kommer finnas tillhands för överlämning och stöd under en uppstartsperiod.

Vill du jobba med ett stabilt och stort idrottsförbund som växer och har medgång? Vill du jobba med att vi ska växa ännu mer och nå nya målgrupper? Då är det här jobbet för dig och du är välkommen med din ansökan!

Om Svensk Orientering

Totalt samlar Svenska Orienteringsförbundet närmare 87 000 medlemmar, vilket gör oss till ett av landets större idrottsförbund. Vi har fyra grenar; orienteringslöpning, skidorientering, mountainbikeorientering och precisionsorientering. Förbundet har en stabil ekonomi och drygt 20 medarbetare.

Placering

Svenska orienteringsförbundets kansli ligger i Hammarby sjöstad i Stockholm, men är du rätt kandidat är vi öppna för distansarbete från annan ort. Resor kan förekomma i tjänsten.

Anställningsform

Projektanställning på heltid i ett år, med ambition om förlängning.
Tillträde snarast.
Fast lön.

Så ansöker du

Ansökan med personligt brev och cv skickas till e-postadress: tomas.stenstrom@orientering.se. Vi gör intervjuer löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Sista dag att ansöka är 17 jan 2022.

För ytterligare information

Tomas Stenström, idrottschef, 076-315 11 04, tomas.stenstrom@orientering.se
Lars Greilert, facklig kontakt Unionen, 010-476 53 66, lars.greilert@orientering.se