31.03.2020

VM 2020 skjuts upp – EM och världscupen ställs in

VM i Danmark skjuts på framtiden. Detta med anledning av coronapandemin. Det är ännu inte bestämt när mästerskapet ska avgöras istället. EM 2020 ställs in – liksom världscupen. "Tråkigt men förståeligt beslut", säger förbundskapten Håkan Carlsson.

Internationella orienteringsförbundet (IOF) och den danska VM-arrangören har kommit överens om att flytta det första renodlade sprintvärldsmästerskapet i tid. På grund av rådande situation med coronaviruset kan inte ett tillräckligt brett deltagande garanteras.

Mästerskapet som skulle arrangerats 7-11 juli har ännu inte några nya datum, men tanken är att det ska avgöras senare under 2020. IOF konstaterar att det finns ett flertal alternativ och att man har för avsikt att återkomma med mer information så fort som möjligt.

I samma nyhetstext meddelar IOF att årets EM ställs in. EM med enbart skogsdistanser på programmet skulle ha avgjorts i Estland den 19-23 augusti. IOF och arrangören undersöker om tävlingarna istället kan arrangeras någon gång kommande år.

Även världscupfinalen i Italien 1-4 oktober är inställd. Därmed har samtliga världscupomgångar ställts in.

- Tråkigt men förståeligt beslut att mycket skjuts upp eller ställs in, säger förbundskapten Håkan Carlsson.

- Nu vet vi att det på seniorsidan max rör sig om ett VM i höst och ett eventuellt Euromeeting i Tjeckien som förberedelse för VM 2021. Nu kan vi planera efter det, även om vi såklart behöver vara fortsatt flexibla. Vi inväntar datum för VM och ska sedan få till bra uttagningstävlingar och förberedelser.

I samma kommuniké meddelar IOF att årets VM i mountainbikeorientering, planerat att köras i Tjeckien 17-23 augusti, är inställt, samt att Ungdoms-EM (EYOC) skjuts upp från juni till oktober.

HÄR kan du läsa hela nyheten från IOF.

HÄR kan du läsa mer om inställda och flyttade tävlingar.