11.03.2021

VM, EM och världscupen i Idre sänds på SVT

SVT Sport sänder allt mer orientering. Nu är det spikat att EM i Schweiz, VM i Tjeckien och världscuptävlingarna på Idre Fjäll kommer att kunna följas i någon av SVT:s huvudkanaler.

Vassa sändningar från orienterings-VM har den svenska tv-publiken vant sig vid. Allt sedan VM i Strömstad 2016 har nivån på tv-produktionerna varit riktigt hög och utvecklingsarbetet fortsätter.
Nu tar SVT nästa steg i sin orienteringssatsning då även EM och världscupen adderas i tablån.

Helt klart är det alltså med tv-sändningar från följande tävlingar:
EM i Schweiz, 13-16 maj: Sprintstafett, knockout-sprint och sprint
VM i Tjeckien, 3-9 juli: sprint, sprintstafett, medeldistans, stafett och långdistans
Världscupen på Idre Fjäll, 12-15 augusti: långdistans, medeldistans och stafett
Dessutom är det nära, nära att klubbas att även världscupavslutningen i Italien (30 september-2 oktober) ska sändas. Endast detaljer återstår.
- SVT gör nu en tydlig satsning på de största, internationella tävlingarna och detta är prio ett även i Svenska Orienteringsförbundets tv-strategi. Vi är därför oerhört glada att det här nu blir verklighet. Tillsammans med Internationella Orienteringsförbundet har vi jobbat hårt och långsiktigt för att det ska bli mer internationell orientering i svensk tv. Sedan är det ju vår vilja att det internationella successivt kan kompletteras med återkommande SM-sändningar, säger Mathias Karlsson, kommunikationsansvarig på Svenska Orienteringsförbundet.
Att sensommarens världscuptävlingar på hemmaplan sänds i SVT blir en rejäl kick, både för arrangören och för svensk orientering i stort.
- Det här är jätteviktigt, inte bara för orienteringsidrottens synligheten i Sverige. Även ur ett marknadsperspektiv, både lokalt och nationellt, är det oerhört värdefullt att SVT bevakar och sänder från Idre Fjäll. Jag känner att detta kan bli riktigt häftiga tävlingar och sändningar som kan göra stor skillnad för svensk orientering, säger förbundschef Susanne Söderholm.