12.05.2021

Wickbom ny förbundskapten för juniorlandslaget

Skidorientering
Nu är det klart att Andrea Wickbom blir ny förbundskapten för svenska juniorlandslaget i skidorientering. "Kul att få en sån här chans", säger hon.

I juni påbörjar Andrea Wickbom sin nya tjänst som förbundskapten för juniorlandslaget i skidorientering. Wickbom har sedan barnsben hållit på med både orientering och skidorienterare, i dag arbetar hon som tränare på skidgymnasiet i Gällivare. Tränaruppdraget och förbundskaptensrollen tror Wickbom kommer komplettera varandra bra.

– Det känns jätteroligt att jag blev tillfrågat att bli förbundskapten, det är kul att få en sån chans. När de frågade var det en självklarhet att tacka ja, säger hon.

Fortsätter som tränare

Det Andrea Wickbom ser fram emot mest framöver är att få arbeta med de drivna juniorerna.

– Jag tror att tjänsten som tränare på skidgymnasium i Gällivare kommer gå att kombinera på ett bra sätt med rollen som förbundskapten. Jag tror att jag kommer ha stor nytta av mina erfarenheter som tränare. Rollerna som tränare och ledare liknar varandra på många sätt, säger hon.

Säsonger för skidorienterarna är slut och för många väntar en träningsperiod eller barmarksäsång. För juniorerna i skidorienteringslandslaget planeras inga läger under sommaren utan det får vänta till vintern.

– Jag börjar mitt arbete med landslaget i juni så jag har inte hunnit sätta mig in i det så mycket ännu. De första lägren med juniorlandslaget planeras att hållas när den första snön kommer.