26.02.2021

Ytterligare en miljon i krisstöd – nu får även föreningarna besked

Riksidrottsförbundet har presenterat hur ytterligare 130 miljoner kronor fördelas för att kompensera för coronaeffekter. Svenska Orienteringsförbundet tilldelas totalt 1081000 kronor, varav 203000 kronor går till distriktsförbunden.

Riksidrottsförbundet har uppdrag att fördela det kompensationsstöd som regeringen har beslutat om till idrotten för 2020. RF:s styrelse har nu fattat beslut om fördelningen av regeringens nya stödpaket till idrotten för den tredje omgången av kompensationsstöd.

Närmare 2 000 idrottsföreningar tilldelas nära 100 miljoner kronor för perioden oktober till december 2020. Beslut ska meddelas berörda föreningar under fredagen.

31 specialidrottsidrottsförbund inklusive deras distrikt tilldelas drygt 30 miljoner kronor för perioden juli-december 2020.

Stödet ska kompensera uteblivna intäkter och kostnader på grund av corona.

- Det här stödet kommer att täcka delar av vårt underskott för 2020, vilket är jättebra. Men nu är det oerhört viktigt att vi får komma igång med vår verksamhet och - om inte - att det finns möjlighet till fortsatt stöd, säger Svenska Orienteringsförbundets chef Susanne Söderholm.

Summerat för 2020 och i hela Idrottssverige har 5 300 föreningar ansökt om 3 miljarder kronor i kompensationsstöd utan att kostnader för personal eller uteblivna sponsor- och mediaintäkter har räknats med. Det kan jämföras med de 1,5 miljarder kronor som RF har haft möjlighet att fördela.

För perioden januari-februari 2021 har Idrottsrörelsen fått ytterligare 335 miljoner kronor i ekonomiskt coronastöd, men för resterande delen av 2021 har regeringen hittills budgeterat noll kronor i stöd till idrottsrörelsen.

RF bedömer att den ekonomiska effekten av corona för idrottsrörelsen kommer ligga på mellan 4 och 6 miljarder kronor 2021. Därför har RF lämnat krav till regeringen på stöd för kompensation och omställning på minst 2 till 4 miljarder kronor.

HÄR kan du läsa mer om kompensationsstödet och se vilka föreningar som får stöd för perioden oktober-december 2020.