23.02.2024

Elitmärket till tre Västerbottensorienterare

Elitmärket till tre Västerbottensorienterare

Under OL-säsongen 2023 uppnådde ytterligare tre orienterare från distriktet de poäng som krävs för Västerbottens Idrottsförbunds elitmärke. Med de nya märkestagarna har nu exakt femtio Västerbottensorienterare samlat ihop minst de 12 poäng som krävs. De tre är Magdalena Nilsson (nr 48), Gustaf Sparrevik (nr 49) och Erik Hannrup (nr 50). Magdalena springer för Högåkers OK, Erik och Gustaf för IFK Umeå. Elitmärket består idag av en plakett med gravyr, som kommer att delas ut under någon av vårsäsongens tävlingar. Västerbottens OF säger grattis!

Poäng till elitmärket får man vid topplaceringar i seniorklass (D21 och H21) vid DM, NM, SM och VM, fler poäng vid tävlingar av högre dignitet. Dessutom ges poäng vid för placeringarna 1–6 i högsta D21- och H21-klass vid O-ringens 5-dagars. Poängsättningen har reviderats vid några tillfällen, senast 2010. Orsaken är att nya distanser tillkommit.

Erik, som fram till 2022 tävlade för Uppsalaklubben IF Thor, har med mycket fina resultat samlat ihop de poäng som behövs bara under 2023. Andraplatsen vid natt-SM i Sundsvall var utan tvekan den bästa och en mycket fin prestation. Den gav 5 poäng av Eriks för närvarande uppnådda 13 poäng. Med andraplatsen är han den andre orienterare representerande en Västerbottensklubb som genom tiderna placerat sig bland de tre bästa på SM i seniorklass. Fortfarande är det dock en bit kvar till Halvard Nilssons två SM-segrar och en tredjeplats i dag-SM 1956, 1965 respektive 1961. Halvard Nilsson tävlade för Skellefteå OK och sprang dessutom sista sträckan i SOK:s vinnande lag i budkavle-SM 1961 i Bohuslän.

Magdalena och Gustav har också tagit sina poäng under ganska kort tid, med början 2021 respektive 2022. Med bra placeringar vid Norrländska Mästerskapen i Övik i augusti har de hittills samlat ihop 14 respektive 13 poäng.

De fem som senast som tagit VIF:s elitmärke i orientering är Åsa (Lindqvist) Otterbjörk (Umeå OK, 2007), Susanne Rutqvist (IFK Umeå, 2008), Jakob (Nilsson) Odeblad (IFK Umeå, 2016), Hans Persson (IFK Umeå, 2017), Joel Sjölander (IFK Umeå, 2019).

Idag aktiva och på tur att uppnå elitmärkets 12 poäng är Evelina Wikbom, Gustav Nordström och Jörgen Johansson (alla 10 p), Amanda Strandvall (7 p) samt David Lundsten och Johannes Stenberg (5 p).

Topplistan för Västerbottens Idrottsförbunds elitmärke ser ut så här:

1. Åsa (Lindqvist) Otterbjörk (Umeå OK, 117 p)

2. Halvard Nilsson (Skellefteå OK, 92 p)

3. Lukas Peterson (IFK Umeå, 76 p)

4. Clas Fries (OK Björken, OS Svackan, UOK, 72 p)

5. Peter Hemmyr (IFKU, 66 p)

6. Elisabeth Fries (OSS, UOK, 61 p)

7. Fredrik Åhman (SOK, IFKU, 59 p)

8. Jan Johansson (IFKU, 42 p)

9. Barbro Martinsson (SOK, 38 p)

10. Hans Persson (IFKU, 35 p)

Clas Fries,