Webkurs Kost för ungdom och junior

Denna minikurs om kost för idrottare är hämtad från Svenska orienteringsförbundets (SOFT) utvecklingsplan som närmast kan beskrivas som ett läromedel för orienterare.
Utvecklingsplanen

Denna minikurs om kost för idrottare är hämtad från Svenska orienteringsförbundets (SOFT) utvecklingsplan som närmast kan beskrivas som ett läromedel för orienterare. Den beskriver sig själv så här: ”Utvecklingsplanen beskriver hur du kan utvecklas som orienterare och hur utvecklingen blir hållbar över tid. --- Utvecklingsplanen ska kunna användas och fungera för alla som vill utvecklas oavsett förutsättningar och ambition samt för tränare och ledare som jobbar med individutveckling.”

I projekt 15-16 finns en plan för utbildning med sex olika teman under loppet av de två år man ingår i projektet. Ett av dessa teman är hälsosam kosthållning och effektiv återhämtning och bygger på innehållet i SOFTs utbildningsplan men är bearbetad av StOF för att fungera som teorikurs för projekt 15-16. Vanligtvis genomförs den som en föreläsning men nu finns det alltså också en webbaserad variant.

Bästa sättet att genomföra kursen är att sitta tillsammans med en ledare i klubblokalen och kunna prata om, reflektera över och diskutera innehållet. Tanken är att du oavsett satsning ska ha nytta av att leva hälsosamt. Om du siktar på elit behöver du lära dig mer om hur du bör äta för att träna mycket men vi hoppas detta kan vara en grund till nödvändig kunskap.

För att göra kursen behöver du 1) skriva ut detta dokument, 2) ha penna och ev sudd, 3) ha dokumentet uppe på din dator med internetuppkoppling.

Lycka till med kursen!